PYRENEEËN 2009: DAG 9

GPS-ROUTE

Bij het ontwaken zag het er buiten veelbelovend uit, blauwe lucht en geen wolkje te zien. Vandaag namen we afscheid van Marie-Luce en trokken terug een stuk verder. Na het klaarmaken van de motorfiets (en gezien dat één van de koplampen het had begeven) en het ontbijt konden we iets vóór 9u vertrekken. Voor de laatste keer de smalle weg naar de D937 en zo naar Lourdes, daar doorheen het centrum naar de D821. Via deze en de D921 ging het naar Esquièze-Sère, om zo voor de 2de keer de Col du Tourmalet op te rijden maar nu vanaf de andere kant en in betere weersomstandigheden. Tijdens de beklimming was het nu genieten van de omgeving, maar ook uitkijken voor de vele aanwezige wielertoeristen. Op de top was het druk, zeer druk en werd de motor iets verder geparkeerd. Na de nodige foto's volgt de afdaling via oa La Mongie om in Cabadour de tank te vullen en een frisdrank te nuttigen. Vanaf daar is het nog een kort stukje naar Sainte-Marie-de-Campan, waar we de D918 blijven volgen naar de Col d'Aspin. Hier dezelfde drukte van allerhande toeristen. Via een aantal haarspeldbochten  volgt de afdaling naar Arreau (van bijna 1500m naar 700m). Doorheen het centrum ging het naar de D618. Die volgend langsheen de Louron kwamen we in Bordères-Louron, waar we terug een drankstop hielden. Via Avajan en Louderville kwamen we bij de Col de Peyresourde. De weg verder volgend kwamen we in Bagnères-de-Luchon, eens doorheen het centrum volgde ik de D125, maar het smalle baantje dat me volgens de gps naar de D618 zou brengen was onvindbaar. Na het keren, reden we terug naar het centrum en vonden dan toch de D618. Die liep naar de Spaanse grens, die we dwarsten bij de Col de Portilhon. De korte rit op Spaanse bodem begon met de afdaling via de N-141naar Bossòst aan de N-230. Die volgend langs de Garonne kwamen we snel terug in Frankrijk (N125), via Fos en Arlos bereikten we Saint-Béat. Hier hielden we halt voor een drankje en een snack.

voor de laatste keer het zicht vanuit de slaapkamer

even wachten op het ontbijt

de D921 langsheen Le Gave de Gavernie

met zicht op Lac de Génos-Loudenville

eventjes terug in Spanje

pauze aan de Garonne in Saint-Béat

Omstreeks 15u werd de motorfiets terug gestart, via de brug over de Garonne ging het naar de D44. Die volgend voorbij Boutx kwamen we bij enkele haarspeldbochten die ons naar de Col de Menté brachten. De kronkelende weg bleven we volgen tot aan de D85. Net voorbij de aansluiting met de D618 reden we voorbij het monument ter nagedachtenis aan Fabio Casartelli. Vanaf hier volgde de klim naar de Col de Portet-d'Aspet. Via oa Saint-Girons, Castet-d'Aleu en Massat kwamen we aan de Col des Caougnous. Wat later dronken we nog iets op het terras van de auberge de la Sapnee op de Col de Port. Vervolgens ging het over de D618 via Saurat en Surba naar ons volgend verblijf in het centrum van Tarascon-sur-Ariège. Hier werden we verwelkomd door Sonia & Serge. Deze motorrijder liet ons dan ook gebruik maken van de aanwezige garage, die we achteraan konden bereiken via een smal baantje. Na het douchen en omkleden, trokken we het centrum in op zoek naar een restaurant. Na de maaltijd wandelden we nog wat rond en genoten oa nog van een drankje in de lokale Irish pub.

het kronkelend stuk van de D44 net vóór de Col de Menté

monument ter ere van de Franse wielrenner Serge Lapebie, verongelukt op 2oktober 1991

monument ter ere van Fabio Casartelli, hij kwam
tijdens de afdaling van de Col de Portet-d'Aspet (Tour 1995) hier
vlakbij zwaar ten val en stierf enkele uren later in het hospitaal.

Foto mochten we gebruiken van Henk Luggenhorst,
Foto komt van zijn site:

de omgeving en de volgend Col is bereikbaar

slaapkamer met eigen douche en wc

de hoofdingang

2de ingang aan de achterzijde met garage

Het weer: zonnig en warm

Pyreneeën

Dag 10