PYRENEEËN 2009: DAG 10

GPS-ROUTE

Na de gebruikelijke rituelen 's morgens konden we omstreeks 9u terug vertrekken. Tijdens het buitenplaatsen van de motor en het afsluiten van de garage, veroorzaakten we reeds een kleine file in het straatje. We reden direct de D618 op langsheen de Ariege, nog in het centrum vulden we eerst de tank. Vervolgens ging het tot voorbij Garrabet om iets verder de spoorweg via een smalle weg te dwarsen en halt te houden bij de Pont de Diable. Na het bezichtigen van de oude brug ging het terug naar de D618 om via de D117 naar Foix te rijden. Doorheen het drukke centrum reden we naar de D17, die ons via La Mouline en Burret naar de Col des Marrous bracht, de eerste van deze dag. Hier hielden we meteen een drankpauze. Toen we ons klaarmaakten om verder te rijden, werden we aangesproken door een Franse autobestuurder. Hij waarschuwde ons voor het losliggend grind verderop langs de route. Hij was zelf enkele dagen voordien er onderuit gegaan met zijn motorfiets. Na een kwartierje kwamen we bij de Col de Péguère. Daar verlieten we de D17 en volgden de D72 verder via de Col de Portel naar de Col de la Crouzette. Hier rechts de D18 op tot aan de D33, via Lauch en Rivèrenert kwamen we aan de D3. Die volgden we langsheen de Salat tot in Lacourt, waar we de rivier dwarsten naar de D618. Net als de vorige dag volgden we die, maar nu enkel tot aan de D32, om zo de rivier te blijven volgen. Voorbij Soueix ging het de D32B op naar Seix. Net voor het centrum moesten we de Salat over naar de D3 om in het centrum te komen. Hier hielden we onze middagpauze.

tolbrug uit de 13de eeuw

Aan de D17 net voorbij La Mouline

drankpauze in het plaatselijk restaurant en het uitzicht

de plaatselijke cabane

beide col's liggen aan de D72

Le Salat gezien vanaf de D3

kerkje met opvallende kloktoren in Seix

Mairie met een open benedenverdieping

smalle straatjes met versierde gevels

Na een uurtje pauze vervolgden we de rit over de D3 tot in Pont-de-la-Taule, daar draaiden we de D8F (D8) op en reden zo langsheen de L'Alet naar Serac-D'Ustou. Hierna volgde de klim naar Col de Latrape. Via de nodige haarspeldbochten kwamen we vervolgens bij Col d'Agnes. Tijdens de afdaling kregen we een meer (Étang de Lers) in zicht, in het bijgelegen café hielden we terug een pauze. Iets verder draaiden we rechts de D18 op en reden via Port de Lers naar Vicdessos. Van daaruit bracht de D8 ons terug naar Tarascon-Sur-Ariège. Na het douchen en omkleden, wandelden we rond in het centrum en bezochten het Castella. Na nog wat rondslenteren op de plaatselijke avondmarkt volgde een restaurantbezoek.

op weg naar Col d'Agnes op de D8

Étang de Lers

hier deed men terug aan paragliding

watervalletje langs de D18

de Castella gezien vanaf de brug

Het weer: zonnig en warm

Pyreneeën

Dag 11