PYRENEEËN 2009: DAG 8
|
|
|
Omstreeks 9u werd na het ontbijt de motor gestart voor een rit van bijna 300km die ons over Franse en Spaanse wegen zou brengen. Via de D937 doorheen Lestelle-Bétharram tot aan de D35. Die volgden we langsheen Asson en Bruges naar Louvie-Juzon. Daar de D934 op, om na enkele kms rechts de D294 op te draaien. Die bracht ons over de Col de Marie Blanque naar de D834 nabij Escot. Die weg volgend langsheen Le Gave d'Aspe ging het naar de Spaanse grens. Net vóór de Somport Tunnel verlieten we die weg om via de Col du Somport de grens te overschrijden. Tijdens de afdaling kwamen we nog voorbij het skistation van Candachú. Eens terug op de hoofdweg (N-330) net voorbij de tunnel, werd de tank terug gevuld en enkele broodjes en drank aangeschaft. Net voorbij Villanúa kwamen we aan een parking met picknicktafels. Terwijl we daar zaten, kwamen 2 motorfietsen uit de andere richting die eveneens halt hielden. Bleken een stel Zwitsers te zijn, die 2 maanden aan het rondreizen waren met de tent. Op de vraag waar ze nu naar toe trokken antwoorden ze naar het Canfranc-Estación. Toen besefte ik dat we bij het uitkijken naar een benzinestation, we dat hadden gemist. We besloten om dat stukje terug te rijden om het alsnog te bekijken.
Lestelle-Betharram oa gekend voor zijn Calvaire (kruisweg)
|
een stroomversnelling op de Gave de Pau
|
zicht vanaf de D35
|
zicht op Bilhères vanaf de D294
|
de D294 is blijkbaar niet alleen de route van de Col's, maar ook van de kaas
|
de D934 nabij Louvie-Jouzon
|
de beklimming naar de Col du Somport verliep opnieuw door de wolken,
|
opvallend was hier het rood-paarse
gesteente
|
het indrukwekkende treinstation in Canfranc Estacion
|
Op 18 juli 1928 werd een spoorlijn ingehuldigd die doorheen de Pyreneeën liep. Dit station was daar een onderdeel van en was toen het grootste in Europa (totale lengte van 241 en telde 3 verdiepingen). Het werd als locatie gebruikt bij de verfilming van Doctor Zhivago.
|
de parking net voorbij Villanúa
|
Na het korte bezoek ging het terug de N-330 op doorheen het Spaanse landschap voorbij oa Jaca naar de N-260. Die volgden we tot in Biescas waar we de A-136 opdraaiden richting Frankrijk, die bracht ons oa voorbij de meren van Bubal en Lanuza. De grens gingen we over via de Col du Portalet. Terug op Frans grondgebied volgden we de D934 doorheen de prachtige Vallèe d'Ossau. Net vóór Laruns hielden we een pauze aan de splitsing van de D934 en de D918. Na het nuttigen van een frisdrank en een stuk cake, draaiden we de weg op naar de Col d'Aubisque. De slingerende weg bracht ons oa doorheen Eaux-Bonnes en Gourette. Hier kwamen we wederom in de wolken terecht en dit bleef zo tot op de top. Na het nemen van een 2tal foto's, bleek het geheugenkaartje vol. Bij het zoeken in de tanktas beseften we dat het tasje van het fototoestel met daarin de andere kaartjes nog in de kamer lag. Zo konden we geen foto's meer nemen de rest van die dag. Vervolgens ging het verder over de D918 tot aan de Col du Soular, onderweg kwamen we terug onder de wolken uit en konden we genieten van het uitzicht. Bij de Col draaiden we links de D126 op. Deze prachtige slingerende weg bracht ons terug noordwaarts oa voorbij Arbéost, Ferrières en Arthez-d'Asson naar de D35 bij Asson. Vanaf hier was het dezelfde route als deze morgen in omgekeerde richting naar de B&B. s' Avonds konden we opnieuw genieten van een heerlijke maaltijd.
De N-330 nabij de N-260
|
de A-136
|
nabij Biescas
|
de A-136
|
bij Embalse de Bubal
|
parking aan de A-136 bij het Embalse de Lanuza
|
de D934 iets vóór Lac de Fabrèges
|
pauze aan de splitsing van de D934 en de D918 met zicht op Laruns
|
en eveneens start hier de beklimming naar de Col d'Aubisque
|
Net vóór Eaux-Bonnes
|
op de Col d'Aubisque
|
Het weer: Warm met af en toe wat hoge bewolking, de Col d'Aubisque in de wolken |