PYRENEEËN 2009: DAG 7

GPS-ROUTE

Bij het ontwaken, zag het er zwaar bewolkt uit maar droog. Na het ontbijt werd de motor uit de stalling gehaald en werd uit voorzorg het regenpak boven gehaald. Eerst terug naar het centrum van Saint-Pé-de-Bigorre en daar de D937 op richting Lourdes. Iets vóór dat centrum ging het links via een brug over Le gave de Pau om iets verder de D13 te volgen langsheen de basiliek naar het centrum. Net voorbij de hoofdingang vonden we een betaalparking. Tijdens de wandeling bezochten we de basiliek, bekeken de grot (daar was een eucharistie bezig) en de plaats waar de kaarsen werden aangestoken. Na een uurtje keerden we terug naar de motor om onze weg te vervolgen. Doorheen het drukke centrum kwamen we aan de D937 richting Montgaillard. Die volgden we tot aan de D97, door deze te volgen hoopte ik aan de D821 (naar Argelès-Gazost) te komen. Via Jarret en Artigues kwamen we in Sère-Lanso, waar de weg stopte. Na het bekijken van de kaart besloten we terug te keren naar de D937 en die te volgen naar Montgaillard. Daar kozen we de D935 zuidwaarts. In Sainte-Marie de Campan kwamen we aan de D918, die we rechts opdraaiden naar de Col du Tourmalet. Onderweg naar de top werd het duidelijk dat we de wolken gingen induiken. Op de top (2115m) viel er dan ook zo goed als niks te zien. Na de afdaling kwamen we in Luz-Saint-Sauveur waar we de D921 kozen naar Gavernie. Na aankomst werd één van de restaurants uitgekozen voor een warme maaltijd. Hierna wandelden we even langsheen het riviertje richting de bekende Cirque de Gavernie. Het zicht op de hoge rotswanden met de waterval is er indrukwekkend.

zicht op de  basiliek

en de gekroonde maagd

het plein met het kasteel op de achtergrond

de grot

de kaarsen

souvenirs en hotels

op weg naar de

net voorbij een tunnel en nog net onder het wolkendek

deze Col is vooral bekend als doortocht van de Tour de France

naast deze wielrenner vind je er ook nog een monument van oud-Tourdirecteur Jacques goddet

bij de botanische tuin terug onder het wolkendek

aankomst in Gavarnie

op weg naar de Cirque de Gavarnie en een terugblik naar het centrum

Tijdens het terugwandelen naar de motorfiets, werd in het centrum enkele broodjes aangekocht voor het avondeten (op zondagavond konden we geen avondmaal krijgen in de B&B). Omstreeks 15u werd de terugrit aangevat over de D921 naar Esquièze-Sère. Onderweg hielden we af en toe halt voor een foto, oa aan Pont de Napoléon. De D921 verder volgend kwamen we in Pierrefitte-Nestalas, waar we de D920 opreden naar Cauterets. Na een drankpauze reden we nog iets verder tot aan de Cascade du Lutour. We besloten niet meer verder te rijden tot aan Pont d'Espagne, maar stilaan terug te keren naar de slaapplaats. Van in Pierrefitte-Nestalas via oa de D13 naar de D821 om zo via Lourdes naar de B&B te rijden. Na het avondeten wandelden we in het gezelschap van een gids nog een stuk van de lokale weg af.

langsheen de D921

zicht op Gèdre

Pont de Napolèon

vanaf de brug zicht op de diepe kloof

in Soulom even halt houden voor een koffie en pannenkoek pauze

kabelbaan in Cauterets

de D920

avondwandeling in het gezelschap van de gids

mooie uitzichten vanaf het pad

Het weer: 's Morgens wat motregen, de Col de Tourmalet in de wolken, na de middag zonnig

Pyreneeën

Dag 8