Schotland 2008: Dag 8

deel 1 deel 2

GPS-Route

Bij het ontwaken was van Scourie Bay niks te zien wegens de dichte mist. Intussen bleek de dochter aanwezig te zijn om te helpen bij het ontbijt (de eigenares mocht enkele dagen niet veel rondlopen). Na het heerlijke ontbijt, dan toch maar vertrokken in zuidelijke richting via de A894. Al snel bleek de mist mee te vallen met uitzondering van mistbanken op enkele plaatsen. Via Unapool kwamen we bij de A837 aan Loch Assynt. Hier genoten we van het uitzicht op het Loch en Ardvreck Castle. We reden verder langsheen River Loanan tot aan Loch Awe. Vervolgens kozen we de A835 net als op dag 6. Nu bleven we die weg volgen tot Ullapool. Iets voor die stad hielden we nog halt om te genieten van het uitzicht op Loch Broom. Voorbij Ullapool tot we rechts de A832 opkonden. Die volgden we eventjes tot aan Corrieshalloch Gorge. Op de parking parkeerden we naast een Nederlandse motorfiets. Na de wandeling begonnen we nog een praatje met een koppel uit Roeselare die een rondreis maakte met een camper. We hadden ze reeds voorbij zien komen in Braemar. Ze hadden eveneens op dezelfde ferry gezeten als wij. Terug bij de motor bleken daar ook de Nederlandse collega's te zijn, dus volgde nog een praatje. Daarna terug naar de A835 richting Garve voorbij Loch Droma en Loch Glascamoch. Hier hielden we even halt om de dam te bekijken. Vanaf de dam hadden we enerzijds een mooi zicht op het Loch en anderzijds op de Glascamoch River. We besloten om in de iets verder gelegen Aultguish Inn een drankpauze te houden. Daar aangekomen stonden de Zwitsers (die we de vorige avond hadden zien staan op de camping) klaar om verder te reizen.

langsheen de A894

Loch Assynt met  Ardvreck Castle

Loch Broom

Corrieshalloch Gorge: 1£
Spectaculair is de suspension bridge vlakbij de waterval (falls of Measach). Die werd gebouwd in 1874 door John Fowler (de bouwer van oa de Forth Raiway bridge nabij Edinburgh). De waterval is 46m hoog en stort loodrecht naar beneden. Van op  een iets verder gelegen platform heeft men eveneens een mooi uitzicht op de waterval.
Wachten bij de brug

Zicht op de waterval van op de brug

en naar beneden

De waterval gezien vanaf het platform

de Glascamoch dam

de dam gezien vanaf de inn

We reden vervolgens verder over de A835 langsheen oa Garbat tot in Gorstan, waar we rechts de A832 kozen. Rijdend langs de spoorweg en de River Bran kwamen we in Achnasheen waar we stopten op het pleintje bij het station. Terwijl we er een broodje aten, bekeken we de kaart en konden kiezen tussen 2 routes. De geplande route was via Kinlochewe naar Schiedaig en zo langs de kust naar Applecross. Vervolgens via de pass naar de B&B. Liever wensten we rechtstreeks naar de B&B te rijden om verse t-shirts aan te doen en dan via de pass naar Applecross te rijden en via dezelfde weg terug. Na telefonisch contact met de B&B werd het de 2de route. Vanuit Achnasheen ging het via de A890 tot aan de A896. Die volgden we doorheen het centrum van Lochcarron, om iets verder links af te slaan naar Stromemore en tenslotte naar de B&b in Ardaneaskan.

vijvertje bij de parking in Achnasheen

voetgangersbrug over de sporen

de A890 aan Loch Dughaill

B&B in Ardaneaskan

Na het lossen van de motor en het omkleden, keerden we terug naar Lochcarron waar we eerst tot aan het tankstation reden. Vervolgens via de A896 tot net voor Tornapress waar we de Bealach na Ba opreden. Deze smalle weg brengt je via enkele haarspeldbochten naar een top van ong 630m met uitzicht op Isle of Raasay. Daarna daalden we af naar Applecross, waar we parkeerden bij de Applecross Inn. Na de wandeling tot Milton en het nuttigen van een drankje, keerden we via dezelfde weg terug naar Lochcarron voor een avondmaal. op de terugweg naar de B&B hielden we nog halt bij Strome Castle. 's avonds deden we nog een wandeling in Ardaneaskan.

Op weg naar Applecross

vanaf het hoogste punt zicht op de diverse eilanden

zicht op de Inner Sound en de eilanden vanaf Applecross

zicht op Loch Kishorn tijdens de terugrit

zicht op Loch Carron vanuit het gelijknamig dorp

avondmaal in het Waterside Cafe

Strome Castle: gratis
Tot in 1973 kon je van hieruit de ferry nemen naar Stromeferry aan de overzijde van Loch Carron. Daardoor werd deze ruïne vaak bezocht door de wachtende passagiers. Nu is het rustig wegens gelegen aan een doodlopende weg. Het kasteel werd gebouwd in de 15de eeuw. In 1539 kwam het in bezit van de Macdonalds of Glengarry. De volgende 63 jaar werd er regelmatig om het bezit gevochten met de Mackenzies of Kintail. Toen het in 1602 in hun bezit kwam, werd het verwoest.
Castle Bay aan Loch Carron

op wandel in Ardaneaskan

Het weer: bij de start mistig, de rest van de dag warm en zonnig