Schotland 2008: Dag 5
Na het ontbijt werd de motor gestart om naar onze volgende bestemming te rijden. Via de A93 richting Perth tot we aan de B950 kwamen, die bracht ons naar de A924. Die volgend kwamen we in het centrum van Pitlochry. Na het dwarsen van River Tummel konden we de parking van het Festival Theatre oprijden. Vanaf daar konden we tot aan de rivier wandelen en de dam met de bijhorende Fish Ladder bezoeken. Na een stop aan de cafetaria vervolgden we de weg tot aan de A9. Hier liep het even volledig fout met de route, de zumo viel plots volledig uit. Verder rijdend bleek na het heropstarten dat ik reeds een behoorlijk stuk te ver zat en niet meteen kon terugkeren. Toen we eindelijk de A9 konden verlaten keerden we terug via de B8079 & B8019 naar Pitlochry. Daar terug de A9 op en dan de juiste afslag naar de binnenweg richting Foss. Langsheen River Tummel en het gelijknamig Loch kwamen we aan de B846. Na het dwarsen van de rivier hielden we halt op de parking om de oude brug te bekijken. Net als 2 jaar terug verlieten we de B846 snel en kozen de binnenweg om aan de B847 te komen, die volgden we tot in Trinafour. Vandaar terug binnendoor naar de A9. Na een tankstop in Dalwhinnie en een koffiepauze op een parking nabij de B9150, kwamen we aan de A86. Doorheen het centrum van Kingussie reden we naar de Ruthven Barracks aan de B970.
Via de A93 doorheen een mistig en fris landschap | |
Dam en Zalmtrap in Pitlochry: gratis | |
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/pitlochry/pitlochry/index.html | |
De dam werd gebouwd tussen 1947 en 1951, zo ontstond Loch Faskally met een lengte van 5km. Ter zelfde tijd werd de zalmtrap gemaakt zodat de zalm nog steeds naar Loch Tummel kon om kuit te schieten. 2 van de treden zijn voorzien van een glas, waardoor de bezoeker de zalm kan bekijken. er is eveneens een teller geplaatst die het aantal zalmen aangeeft. | |
de dam
|
river Tummel
|
de zalmtrap
|
Loch Faskally
|
Op weg naar Foss |
langsheen River Tummel
|
en Loch Tummel
|
Tummel Bridge
|
River Tummel vanaf de brug
|
Uitzicht vanaf de parking aan de B9150
|
Ruthven Barracks: gratis | |
Het eerste kasteel op deze plaats werd in 1229 gebouwd en na zware beschadiging in 1451 heropgebouwd in 1459. In 1689 werd het tijdens de eerste Jacobits opstand zwaar beschadigd. Na de Jacobits opstand van 1715 werd beslist op 4 strategische plaatsen zoals hier barakken te bouwen. Er verbleven 120 manschappen en vanaf 1734 eveneens 28 paarden. | |
De stallingen
|
Het Noordelijk woonblok
|
Zicht op Kingussie
|
|
De B970
|
De parking
|
De B970 verder volgend kwamen we doorheen Feshie Bridge en Doune in Aviemore. De B9152 bracht ons naar de A95, die we wat later ruilden voor de B9153 om zo aan te komen in Carrbridge. Daar reden we de A938 op tot we de A9 terug opkonden naar Inverness. Eens doorheen het centrum (via oa de A82) ging het via de A862 naar Beauly waar we de Priory bezochten. We volgden de weg tot aan de B9169 om na het dwarsen van de A853 terug aan de A9 te komen. Via de brug over de Cromarty Firth naar Tain, waar we de 2de B&B hadden geboekt. Na het avondeten in een lokale pub, wandelden we nog wat rond in het centrum, en langs de A9 tot we zicht hadden op de brug over Dornoch Firth en voorbij de Glenmorangie Distillery.
River Tromie bij de brug van de B970
|
The Old Packhorse Bridge
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/carrbridge/carrbridge/index.html |
Beauly Priory: gratis | |
Dit was één van de drie priorijen (bijhuis van een bestaand klooster) in Schotland, gesticht door de Valliscaulistische orde na 1230. In 1510 werd ze eigendom van de Cisterciënzer orde. Tijdens de reformatie (16de eeuw) werd ze grotendeels verwoest. | |
Brug over Cromarty Firth
|
B&B in Tain | |
Murray Monument in Tain
|
Zicht op de brug (A9) over Dornoch Firth
|
|
Het weer: 's morgens wat mist en licht bewolkt, in de namiddag zonnig |
Schotland | Dag 6 |