Schotland 2008: Dag 6

GPS-Route

Na het ontbijt ging het via het tankstation naar de A9 om net voor de brug de A836 op te draaien. Die volgden we langszij Dornoch Firth via Bonar Bridge tot aan de splitsing met de A837. Die eventjes op tot aan de B864 die ons naar de Falls of Shin bracht. Na het bezoek de weg verder volgend kwamen we via de A839 terug aan de A837. Het eerste deel volgt de loop van de River Oykel. Bij het dwarsen van de rivier zie je naast de nieuwe brug de oude liggen. Vervolgens langsheen Loch Craggie naar Loch Borralan waar we een drankpauze hielden in de Altnacealgach Inn. Hier hadden we een gezellige babbel met een Nederlands koppel.

Het ontbijt

De brug nabij Bonar Bridge

Falls of Shin: gratis
Aangekomen op de parking kregen we nog het gezelschap van een Duits en een Zwitsers koppel met de motorfiets.

Langsheen de A839

River Oykel

De nieuwe brug

De oude brug

Zicht op de kronkelende River Oykel vanaf de A837

Altnacealgach Inn aan Loch Borralan

De weg bleven we volgen tot Ledmore waar we links de A835 opreden richting Ullapool. Net voorbij Drumrunie rechts de single road op naar Coigach Peninsula. Rijdend langsheen Loch Lurgainn en Loch Bad a Ghaill kwamen aan een splitsing, waar we links verder reden (de rechtse weg zouden we later op de dag doen). Voorbij Loch Osgaig tot aan Loch Raa. Terug links langs Loch Vatachan tot aan de splitsing aan Badentarbat Bay en zo links tot in Achiltibuie. Hier keerden we terug maar reden aan de splitsing rechtdoor naar Polbain. In de lokale shop kochten we iets om te drinken en te eten. Terwijl we die terplaatse opaten, genoten we van het uitzicht op de vele eilandjes. Via Altandhu en Achnahaird kwamen we terug aan Loch Raa. Vandaar naar de eerst vernoemde splitsing om de andere weg te nemen richting Lochinver.

Op weg naar Coigach Peninsula

via Loch Lurgainn

info nabij Loch Raa

Geen interesse in toeristen

Achnahaird Bay

Zicht op Badentarbat Bay

Uitzicht op de eilandjes vanuit Polbain

Op weg naar Lochinver

In het centrum van Lochinver kwamen we op de A837. Hier hielden we eerst een drankpauze, terwijl we genoten van het uitzicht op het gelijknamig Loch en de omgeving. Hierna reden we verden tot we aan de B869 kwamen (die hadden we in 2006 ook gereden maar omgekeerd). Iets voorbij Stoer sloegen we linksaf voor een rondje op Stoer Peninsula. Via Balchladich tot aan de T-splitsing, daar linksaf naar de vuurtoren. Daar zagen we naast enkele landgenoten een Duits stel met de motorfiets. Die gaven ons de tip om de wandeling te doen tot aan de Old Man of Stoer. Doch wegens tijdsgebrek zal dit een volgende keer moeten gebeuren. Eens terug op weg ging het voorbij de T-splitsing via Achnacarnin tot in Culkein. Vandaar terug naar de B869. Zo kwamen we net voor Drumbeg aan het gelijknamig uitkijkpunt. Daar kwamen even later ook het Duitse stel aan. De slingerende weg volgden we tot aan de A894. Via Unapool volgden we die naar Scourie. Daar ging het eerst naar het pompstation, doch bleek reeds gesloten, gelukkig kan je er aan de pomp zelf tanken met de krediekaart (24u/24u). Hierna reden we naar de B&B. Net als vorige keer gingen we 's avonds naar het restaurant bij de camping om te eten. Bij het rondkijken op de camping, zagen we Belgisch koppel die rondtrokken met een bestewagen en op dezelfde overtocht hadden gezeten als wij.. Daarna wandelden we nog wat aan de baai en in het centrum.

Loch Inver

War Memorial in Lochinver

Op weg naar Stoer via de B869

De vuurtoren van Stoer Peninsula

Culkein

De B869 voorbij Drumbeg

De gebogen brug bij Kylesku

Scourie Bay met rechts de camping

War Memorial in Scourie

B&B in Scourie More

Het weer: tot in de namiddag nevelig maar heel warm, daarna blauwe lucht en verder warm