Schotland 2008: Dag 2

deel 1 deel 2
GPS-ROUTE:
GPS-ROUTE:

Na het ontwaken omstreeks 5u30 en het opfrissen, bezocht ik de bar waar er verschillende lagen te slapen (vooral mensen die zo'n slaapzetel hadden geboekt). Eveneens zag ik enkele bekenden voorbij komen (de voetbalfan, het Italiaans koppel met de GS,...). Iets later maakte ik een praatje met één van de motorrijders die de vorige avond naast mij zat. Hij was afkomstig uit het nabije Roeselare en reed net als wij met een FJR, terwijl zijn companen elk met een Triumph reden. Hij had hen leren kennen tijdens een reis in Frankrijk en zo besloten om samen naar Schotland te gaan. Door het feit dat ik alleen moest ontbijten (Sabien hoefde niks), besloot ik gewoon iets te eten in de bar en het ontbijtbuffet over te slaan. Omstreeks 9u ging ik samen met Sabien naar buiten op het dek zitten en kregen iets later het gezelschap van het zestal. Terwijl we gezellig wat zaten te praten, hoorde ik plots mijn naam afroepen en moest ik me melden bij de infobalie. Met het idee dat er iets met de motor was gebeurd gingen we tot daar, doch ze wensten gewoon een copie te nemen van onze tickets (geen idee waarom). Daar we intussen de kust terug in zicht kregen, besloten we onze motorkledij aan te doen voor we terug naar het dek gingen. Plots kwam daar iemand op een doedelzak spelen. Achteraf bleek het een Vlaming te zijn, die muziek wilde maken op het moment dat we onder de bruggen vaarden. Samen met verschillende anderen trokken we naar het bovenste dek om dat moment mee te maken en klonk er inderdaad doedelzakmuziek.

 

Bass Rock

Zicht op Edinburgh

en de Forth Rail Bridge

en dan klonk er muziek

De Forth Road Bridge met Rosyth op de achtergrond

Hierna haalden we de bagage op en wachtten op de toestemming om naar de autodekken te gaan. Eens van boord, gingen we net als verschillende anderen opzij staan om de GPS te monteren en de eerste route te openen. Reeds snel voelde het links rijden terug gewoon aan en ging het naar Dunfermline en de A823. Die werd gevolgd richting Crieff tot we net voor Muirton een binnenweg kozen naar de B8062. Via Dunning en Forgandenny (B935) komen we in Bridge of Earn aan de A912. Die volgden we even naar Aberargie om zo aan de A913 te komen. Die bracht ons naar Newburgh, waar we vervolgens binnendoor langsheen de Firth of Tay reden tot aan Balmerino Abbey.

Terugblik op de A823 vanaf binnenweg en de omgeving nabij Muirton

Firth Of Tay
Balmerino Abbey: 1£

http://www.undiscoveredscotland.co.uk/balmerino/abbey/index.html

Deze abdij werd gesticht in 1229 door de Cistercian broeders van de Melrose-abdij, dit op vraag van Queen Ermengarde (weduwe van William the Lion). In het begin van de 16de eeuw woonden er zo'n 20 broeders. In die zelfde eeuw werd ze 2x zwaar beschadigd door een aangestoken brand. De 1ste keer door Britse soldaten in 1547 en vervolgens in 1559 door Schotse Protestanten. Door de vervallen staat van het gebouw mag men het niet betreden. Om dit in de toekomst terug mogelijk te maken, vraagt men de bijdrage van 1 £. Naast de abdij ziet men er een boom, die volgens de legende er zou geplant zijn door Queen Ermengarde in 1229. Na onderzoek word dit weer tegengesproken en zou de boom niet ouder zijn dan 500j.

De weg vervolgend naar Newport-On-Tay konden we de A92 op, om zo via de Tay Road Bridge in Dundee te komen. Ondanks de GPS ging ik hier toch even verkeerd, maar kon via een iets verder gelegen rondpunt snel op de goede route terug komen. De A929 volgend kwamen na een omlegging via de A90 aan de A928. Die volgend oa doorheen Glamis kwamen we in Kiriemuir. Vanaf daar volgden we de B955 waarvan het laatste deel langsheen de River South Esk loopt. Bij de splitsing volgden we de linkse weg om na het dwarsen van de rivier bij het plaatselijk hotel te komen. Hier kozen we de linkse doodlopende single road naar de enkele kms verder gelegen parking. Hier wandelden we even rond, maar het gebouwtje (waarvan we dachten dat het een shop was) was nog in aanbouw. Vervolgens weer tot aan het hotel om vanaf daar  terug de rivier te volgen maar nu langs de andere oever. Voorbij Cortachy kozen we een binnenweg naar de B951 om zo  aan de A93 te komen. Die volgden we naar Braemar. Daar hadden we dezelfde B&B geboekt als 2 jaar terug. Na het omkleden trokken we naar het centrum om iets te gaan eten in de bar van het Fife Arms Hotel. Toen we na de maaltijd nog wat rondwandelden, zagen we het Vlaamse koppel die eveneens in Braemar logeerde.

Op weg doorheen Glen Clova langs de rivier South Esk
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/clova/clova/index.html
Op de parking nabij Glendoll
De terugweg langs de overkant van de rivier
B&B in Braemar
http://www.cranfordbraemar.co.uk/

Het weer: droog en zonnig

Schotland Dag 3