Schotland 2006: Dag12

2: Plockton

3: Armadale Castle

4: Glenfinnan Monument

Vandaag stond er een rit op het programma die ons voor een stukje over Skye zou brengen. Doch we startten eerst in de andere richting om een kijkje te gaan nemen bij Eilian Donan Castle aan diezelfde A87. Daarna even terug en de A890 terug op tot aan Loch Carron. Wegens het grijze weer viel er niet veel te genieten van het uitzicht. Vervolgens keerden we iets terug en draaiden vervolgens een binnenweg op naar Plocton. Hier wandelden we wat rond en genoten van het uitzicht. Binnendoor ging het tot in Balmacara, waar we dan uiteindelijk naar de brug reden. Iets voor Broadford verlieten we de A87 door de A851 te kiezen naar Armadale om daar de ferry te nemen naar Mallaig. Toen we daar aankwamen iets na 11u, bleek dat we pas mee konden met de ferry van 14u30. Meteen een ticket gekocht. Na eerst een stuk te hebben terug gereden op de A851, besloten we een bezoek te brengen aan Armadale Castle (vlakbij de ferry) en daar eerst iets te gaan eten en drinken. Eens in Mallaig ging het meteen de A830 op richting Fort William. De geplande rit over de A861 vanuit Lochailort via Acharacle, Strontian, Ardgour, Garvan en terug naar de A830 verviel door het oponthoud. Het bezoek aan Glenfinnan deden we dan weer wel. Daarna reden we dan verder naar Banavie tot aan de B&B (aan de B8004). Na een gezellige babbel (en koffie) wilden we naar Fort William rijden voor een maaltijd, doch we werden een plaatselijk restaurant aangeraden. Toch maar eerst even in Fort Wiliam rondgewandeld en daarna gaan eten. Eens terug in de B&B nog wat gewandeld.

Eilian Donan Castle (niet bezocht)

Het meest gefotografeerd kasteel van schotland

Loch Carron

Zicht op het Loch en Stromemore

Plockton

gezelschap onderweg

de hoofdstraat met zijn palmbomen

zicht op Loch Carron

Skye Bridge

Skye Bridge, tolvrij sinds december 2004

De A851

Armadale Castle & Gardens: 4.90£

binnenzicht restaurant

zicht op Sound of Slea

dit gedeelte is afgesloten voor het publiek

de tuin

in verschillende verdiepingen

De MacDonalds kwamen naar Skye in de 15de eeuw en betrokken de kastelen Dunscaith en Knock in de omgeving van Armadale.

In 1690 vertrok de familie naar Duntulm Castle in het noorden van Skey, de boerderij en tuin werden onderhouden door familieleden.

Rond 1790 kwam Lord MacDonald terug en bouwde er een nieuw herenhuis. Dit werd in 1855 grotendeels vernield door een brand.

Nadat het volledig werd herbouwd, verlieten ze het in 1925 voor een kleiner huis dichtbij. Sindsdien verviel het.

In het museum of the isles (geopend in 2002) kom je in verschillende zalen meer te weten over de Schotse geschiedenis,

het leven op het eiland en de familie MacDonald.

Ferry Armadale - Mallaig

op de top

zicht op Loch Shiel

en op het Viaduct

Op 19 augustus 1745 kwam 'Bonnie Prince Charlie' samen met 50 MacDonalds hier aan met een boot.

Al snel kregen ze het gezeschap van nog eens 150 MacDonalds.

Toen hij begon te vrezen dat hij niet meer respons ging krijgen op zijn verstuurde brieven voor steun in zijn strijd om de Britse kroon,

hoorden ze plots doedelzakmuziek uit het noorden. Zo'n 1000 man van de Clan Cameron kwamen eraan.

iets later kwamen nog eens 300 MacDonnells eraan.

Hierop beklom hij een heuvel en plantte zijn vlag.

Hij kon in het totaal zo'n 6000 man verzamelen, doch 8 maanden liep alles teneinde nabij Culloden (zie Dag 9).

Na het oprijden van de parking, gingen we eerst naar het visitor centre. Daar mochten we terug de jassen en de tanktas laten liggen.

Na het dwarsen van de A830 kwamen 3 Belgische motorrijders voorbij die eveneens halt hielden op de parking.

Eerst gingen we de toren in (smalle wenteltrap en opening om boven te komen), daarna wandelden we nog wat rond.

Terug in het visitor centre stonden de Belgen aan de balie te praten met die man in het Nederlands.

Bleek die afkomstig te zijn uit Ieper en reeds 6 jaar in Schotland te verblijven.

Toen we verder reden richting Fort William zagen we de motorrijders nog terug op zoek naar een B&B.

De B8004 en Quaich Cottage B&B: 30£ pp/pn

De smalle slingerende B8004

de B&B

zicht op de Ben Nevis s'avonds                                                                                en  de volgende morgen

Eerst reden we naar het centrum van Fort William, onderweg zagen we terug de Zweese groep staan op de parking van een hotel.

Na wat rondkuiëren in het centrum reden we dan naar Lochy aan de B8006 voor een maaltijd.

Daar zagen we de 3 Belgen (een koppel uit Lokeren en haar pa van Dessel) terug, zo hadden we meteen leuk gezelschap en konden we

weer eens lekker Nederlands praten. Zij hadden vlakbij een B&B gevonden.

Het weer: s' morgens bewolkt en wat mistig, daarna zonnige perioden

Schotland

Dag 13