Noordkaap 2004: Dag 11

Na het ontbijt begonnen we te babbelen met een Nederlands koppel, die het zuidelijk deel had bezocht zonder veel regen te hebben gehad. Ze raadden ons ook aan een bezoek te brengen aan Nusfjord. Zo vertrokken we dan al over de E10 zuidwaarts. Gelukkig konden we nu wel genieten van de omgeving, terwijl we van eiland naar eiland reden. Die zijn ook weer verbonden met prachtige hoge bruggen. Opvallend zijn de heel steile bergen die je hier kan bewonderen. Voorbij Leknes doken we een tunnel in om via Napp aan het Moskenstraumen (fjord) te komen. Die volgend kwamen we aan de 807 die tot in Nusfjord liep. Op die kleinere weg kwamen we veel lokale autobussen (wit-groen) tegen. Die waren op weg met Italiaanse toeristen. Eens in het vissersdorp (staat op de Unesco Wereld erfgoed lijst sinds 1975) bleek slechts een kleine parking voorzien, zodat slechts een 3-tal bussen tegelijk konden parkeren. Wij vonden nog een plaats bij een café op een graspleintje. Eerst wandelen we wat tussen de huisjes waarna we bovenop een rots gingen zitten, om zo een zicht te krijgen op het dorpje. Na een bezoekje aan een koelhuis voor de stokvis, dronken we nog iets in het café. Hierna reden we terug naar de E10 om onze weg verder te zetten zuidwaards. Bij het doorrijden van Hamnøy aan de Kirkefjorden was het terug een drukte van jewelste door de Italianen. Zo kwamen we rond de middag aan in Å. Dat dit dorpje druk bezocht word merk je aan de grote parking (net voorbij de tunnel) die goed gevuld was oa met autobussen. Op de parking heb je een informatiedienst en shop. Vandaar uit loopt een wandelpad naar het centrum van Å. Het dorp ligt mooi tussen de rotsen en telt zo'n 250 inwoners. Net als in Nusfjord zien we hier verschillende Rorbuer (vissershuisjes) die nu door de talrijke toeristen worden gehuurd. Ook vind je er een jeugdherberg. Na aankomst in het dorp gingen we eerst naar bakkerij om enkele broodjes en koffie. Tijdens het eten (op een bank buiten) maakten we nog kennis met een Nederlands meisje die alleen op reis was en zowel gebruik maakte van het openbaar vervoer of een stuk meereed met landgenoten. Daarna gingen we wat rondwandelen en kwamen zo bij The Blacksmith. Die vond je zowat op bij iedere boerderij en de vissersdorpjes. Er moest altijd wel iets hersteld worden of opnieuw gemaakt worden (nagels, vishaken,..). Daarna bezochten we The Boathouse. Dit werd in 1844 gebouwd en werd gebruikt om de boten op te bergen in de winter. Naast een aantal boten, zie je er vooral voorwerpen die op de vissersboten werden gebruikt. Bij The Cod-Liver Oi Factory stonden zoveel mensen (Italianen) dat we het niet bezocht hebben. Na het nuttigen van een frisdrank keerden we terug naar de parking. Tijdens het omkleden hadden we nog een leuk gesprek met enkele landgenoten die op reis waren met een motorhome. Terugrijdend naar het Noorden van de Lofoten hielden we iets verder nog halt aan één van de weinige visrekken waar nog stokvis hing te drogen. Dezelfde weg (E10) volgend komen we terug in het dorp Hamnøy. Gelukkig was het nu een stuk rustiger dan bij de eerste doortocht. Na het nemen van enkele foto's hield er plotseling een Duitse bus halt, waarvan één van de reizigers onmiddellijk aanbod om een foto van ons te nemen bij de motor en de baai op de achtergrond. Intussen werd door de anderen alles klaargemaakt om te BBQ-en. Verder rijdend kwamen we voorbij een fjord met een zandstrand, dit een stuk boven de poolcirkel. Terug in Leknes verlieten we de E10 en draaiden de 815 op om zo via Kongsjorda en Valberg de kustlijn te volgen. Op het laatste stukje voor we terug de E10 opdraaiden kwamen we na een bende berggeitjes nog een groep (±20) Noorse motorrijders tegen. Nabij Kleppstad draaiden we de doodlopende 684 nog even op, om zo langs de Sunnlandsfjorden te rijden. Terug op de E10 kozen we iets verder de 816. Deze kronkelende weg die opnieuw gevangen zat tussen een fjord en het gebergte loopt tot in Henningsvær. Dit vissersdorp gelegen op een paar eilanden (verbonden door die typische bruggen) was behoorlijk druk. Zodat we besloten terug te keren. Op de terugweg zagen we nog enkele klimmers aan het werk en zagen we een Belgische motor geparkeerd staan. Eens terug op de E10 was het nog een kort stuk tot aan de jeugdherberg. s'Avonds gingen we naar hetzelfde restaurant-hotel voor een avondmaal.

De Lofoten

een voorraad stokvis

Foto mochten we gebruiken van http://www.opstapkip.nl/. Waarvoor dank