Noordkaap 2004: Dag12

Door het feit dat we reeds vroeg in Svolvær moesten zijn, gingen om 8u reeds terug met de sleutel en werd slechts een klein ontbijt genuttigd. Wachtend op de ferry kregen we nog het gezelschap van de Belgische motorrijder die we de dag voordien reeds hadden gezien op de terugweg van Henningsvær ( Hij ging dezelfde richting uit tot in Fauske. Daar zou hij dan de 80 kiezen richting Bodo). Eens op de ferry krijg je een totaal beeld van de Lofoten. De 2 uur durende overtocht werd doorgebracht in de cafétaria en op het buitendek om zo te genieten van de natuurpracht. Zo kwamen we voorbij Skrova een eilandje waar de ferry soms aanlegd. Na aankomst (rond 11u) in de kleine haven van Skutvik gingen we eerst nog even aan de kant om iets te drinken en de kaart nog even te bekijken. Dan volgt de 81, deze bochtige weg brengt ons via Hamarøy naar Ulsvåg waar we de E6 opdraaien. De weg word vooral gekenmerkt door bergen, fjorden, watervallen en de bijhorene tunnels. Na een korte tussenstop in Fauske hielden we nabij Rognan een langere stop aan het plaatselijk benzinestation - toeristencentrum. Vanaf hier verliezen we de fjorden uit het oog,maar dit word dan weer goedgemaakt door de zichten dat je krijgt, eerst rijdend door het dal van de Saltelva (rivier) en vervolgens over een woeste hoogvlakte (Saltfjellet). Zo kwamen we voor de tweede maal voorbij de poolcirkel. Op de parking was het reeds duidelijk dat het behoorlijk druk was, waaronder een aantal Britse motorrijders. Na het rondwandelen in de prachtige omgeving bezochten we het Polarsirkelsenteret zelf. Je vind er oa een cafétaria, postkantoor, shop,... . Na een drankje in het cafétaria gingen we terug op pad. Doorheen de Dunderlandsdalen kwamen we aan in "Mo-I-Rana". Vanaf hier reden we langsheen de smalle Nordranafjord verder zuidwaarts. In Bjerka verlieten we de fjorden en loopt het laatste stuk van de weg naar Korgen langs de rivier Røssåga. In Korgen draait de E6 af naar Mosjøen. Deze weg loopt langs verschillene meren met uitzicht op het gebergte. Bij het genieten van de streek waren we reeds een paar km voorbij Sandvik (waar we de jeugdherberg hadden geboekt), voor we er erg in hadden. Dan maar terug gereden en nu vonden we de slaapplaats onmiddellijk, tegenover het Mjåvatnet. Na controle van de motor bleek dat de banden het einde van de reis niet zouden halen. Zodat we beslisten de volgende dag uit te kijken voor een set nieuwe. Na wat te hebben gegeten, maakten we nog een wandeling tot aan het meer. Op het wandelpad was het druk van kleine kikkertjes die het pad overstaken op weg naar het water. Terug bij de jeugdherberg zagen we een Duits koppel die net als ons in Kabelvåg had overnacht.

Afscheid van de Lofoten

Langs de 81 van Skutvik naar Ulsvåg

De E6 tussen Ulsvåg en Rognan

Zicht op één van de fjorden

Één van de vele tunnels onderweg met de watervallen erboven

Benzinestation omgeving Rognan

Het Polarsirkelsenteret

Sandvik

de jeugdherberg

op de voorgrond Mjåvatnet met de bergen erachter