NOORD - WALES 21 JULI TOT 4 AUGUSTUS 1998

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Na het bezoek vorig jaar aan Z-Wales ging het dit jaar naar het noorden van Wales. Alles werd op dezelfde manier geboekt. De ferry rechtstreeks bij de maatschappij (P&O) en de B&B's via Edwin uit de New Forest. We wilden de eerste nacht overnachten in dezelfde B&B van het jaar voordien, maar die was intussen opgegeven. Dus kozen we een andere B&B voor één nacht in de omgeving van de "Brecon Beacon's" in "Llansantffraed". Vervolgens voor acht nachten naar "Glasfryn" (in Snowdonia), daarna drie nachten in het dorpje "Rhayader" op een boerderij. De terugweg liep via "The New Forest" waar we nog 2 nachten bleven. Via "Visit Britain" hadden we elk een "Heritage Pass" in handen die 15 dagen geldig was.

Op dinsdag 21 juli was het dan zover. Via de gebruikelijk route ging het naar Calais en daar de ferry op naar Dover. Al over de M-wegen (M20 - M26 - M25) langsheen Londen, aan Exit 12 richting "Southampton" tot aan Exit 3. Daar doorheen "Bracknell" en zo naar de M4 die ons richting Wales bracht. Na ongeveer 300km in de UK sloegen we af aan Exit 18. Al over de A46 richting "Bath" kwamen we bij "Dyrham Park". Dit huis werd tussen 1691 en 1702 gebouwd voor de politicus William Blathwayt. Je ziet er oa. een uitgebreide collectie van Nederlandse schilderijen. In het park vind je een groot aantal herten. In de late namiddag werd de motor terug gestart om de resterende 100km te overbruggen naar de eerste slaapplaats. Over de M4 reden we Wales binnen. Vervolgens aan Exit 24 de A449 op naar "Raglan" en vanaf daar dan de A40 volgend doorheen "Abergavenny" tot aan  de B&B (The Old Rectory) in "Llansantffraed". Hier werden we hartelijk ontvangen door de gastvrouw die ons onmiddellijk verwende met koffie en een gebak. Aan de achterzijde bevind zich een prachtige tuin die stijl afloopt tot aan een beekje.

Na het ontbijt gingen we terug de baan op (kaart) en dit voor een rit van ruim 200km. De A40 bracht ons in "Brecon" waar we de B4520 kozen, die we volgden tot voorbij "Upper Chapel" waar we de B4519 volgden tot aan de A483. Na een paar km waren we in "Beulah", waar we rechts afsloegen op de B4358 en zo naar "Llandrindod Wells" reden. Vandaar ging het noordwaarts over de A483 via "Newton" richting "Welshpool". Iets voor die stad kozen we een lokale weg die ons tot aan "Powis Castle" bracht. Het kasteel is opgetrokken op een heuvel in rode zandsteen waarvan het oudste deel dateert van 1200. De tuin is aangelegd in aflopende terrasen op het einde van de 17°eeuw. Men vind er oa. zeldzame bomen en planten. De prachtige kamers werden door verschillende eigenaars ingericht telkens in een andere periode. Ruim 2 eeuwen was het in handen van de familie Herbert, tot het in 1801 in handen kwam van Edward Clive (kleinzoon van Lord Robert Clive, die de grondlegger was van de Engelse macht in Indië). je vind er dan ook een "Clive of India Museum". In 1952 kwam het in beheer van de National Trust. Na de middag reden we naar "Welshpool" waar we de A490 volgden tot voorbij "Llanfyllin". Bij de splitsing linksaf (B4393) tot aan "Llyn Efyrnwy". Rijdend langs de oever van het meer konden we plots links afslaan zodat we al over een bergpas uitkwamen bij de B4403 die ons langsheen "Bala Lake " tot in "Bala" bracht. Van daar uit de A4212 op tot in "Frongoch" om er de B4501 te kiezen tot aan de A5. Die bleven we dan volgen richting "Betws-Y-Coed" tot in de omgeving van "Glasfryn", waar we een B&B (Growine Farmhouse) hadden geboekt voor 8 nachten.

De donderdagmorgen werd de motor gestart voor een rit ( kaart) van zo'n 200km. We volgden de A5 naar "Betws-Y-Coed" tot we de A470 konden opdraaien naar "Blaenau Ffestiniog". Daar de A496 tot in "Maentwrog" en van daar de A487 en de A497 tot aan "Criccieth Castle". Dit kasteel is gelegen op een heuvel aan de "Tremadog Bay". De eerste bebouwing dateert van 1230. Na een aantal uitbreidingen door oa koning Edward I, werd het in 1404 tijdens de laatste opstand van de Wells tegen de Engelse bezetter ingenomen door Owain Glyndwr oa. met steun van de Franse Navy. Sindsdien is het een ruïne gebleven. Opvallend zijn de 2 halfronde torens die het kasteel domineren. Als je vanaf het kasteel naar het dorp kijkt, valt het op dat het gebouwd is rond een rots. Na een drankje in het dorp werd de weg verdergezet over de A497 en de A499 tot in Llanbedrog. Daar namen we de B4413 en vervolgens een lokale weg richting "Rhiw". Zo kwamen we voorbij " Plas-Yn-Rhiw". Dit huis uit de 16°eeuw was bouwvallig toen het in 1938 door de 3 Keating Sisters werd aangekocht. Nu is het eigendom van de National Trust. De inrichting van het huis doet je terug gaan naar de jaren 30-40. Daarnaast heb je ook de tuin, die zeker een bezoekje waard is. Vandaaruit heb je een mooi zicht op "Cardigan Bay". De weg vervolgend kwamen we in "Aberdaron", al over een lokale weg reden we naar "Uwchmynydd" om een blik te werpen op "Bardsey Island". Dit was eeuwenlang een pelgrimsoord. Je vind er nog de ruïne van de middeleeuwse "Abbey of St. Mary". We bleven de kustlijn van "Caernarfon Bay" volgen tot we de B4417 bereikten. Die volgend kwamen we aan de A499 en vervolgens op de A487 nabij "Llanwnda". Vandaar was het nog een kort stukje naar "Caernafon" voor een bezoek aan "Castle Caernarfon". Het werd in opdracht van koning Edward I gebouwd tussen 1283 en 1323. In 1404 werd het eveneens aangevallen door Owain Glyndwr doch zonder succes. Daarnaast liep het beschadiging op tijdens de Rozenoorlog (2°helft van de 15°eeuw). In 1969 werd prins Charles hier gekroond tot "Prince of Wales". Tenslotte volgden we de A4085 tot in "Beddgelert" waar we de A498 opdraaiden en vervolgens de A4086 tot aan de A5 die ons in "Betws-Y-Coed" bracht voor een avondmaal.

Op vrijdag reden we (kaart) via de A5 tot in "Capel-Curig" waar we terug de A4086 volgden (oa langs de "Pass of Llanberis")tot in "Llanberis". Daar kregen we op het moment dat we de parking opreden een ware wolkbreuk op de nek. Hier wilden we met de "Mountain Railway" naar de top van de "Snowdon" (1085m). Op mooie heldere dagen heb je een mooi uitzicht. Wij konden ± 5m ver kijken wegens een dichte (en koude) mist. Rond de middag stonden we terug beneden en was het gelukkig gestopt met regenen om het plaatselijk kasteel te bezoeken. "Dolbadarn Castle" werd gebouwd in de 13°eeuw door de prins "Llywelyn the Great". Nu blijft er nog enkel nog een ruïne van over. In 1282 (het jaar van Llywelyn's dood) werd het kasteel tijdens de opstand van de Prinsen van wales tegen de Britse overheersing veroverd door de Britse troepen. De ronde toren kon men bereiken via een stenen (vervangt de houten trap uit de Middeleeuwen) buitentrap. In die toren hield Llywelyn zijn broer Owain Goch gedurende ruim 20j gevangen (1255-1277). Hierna reden we verder op de A4086 om vervolgens via de B4547 en de B4366 aan de A5 te komen. Daarna over de A5122 tot aan "Penrhyn Castle" nabij Bangor. Dit landhuis uit de 19°eeuw werd gebouwd als een middeleeuws kasteel door "George Hay Dawkins Pennant" een erfgenaam van 2 gigantische fortuinen (een Jamaïcaanse suikerplantage en de leisteengroeve van Penrhyn). Onder leiding van de architect "Thomas Hopper" werden de werken in 1822 aangevat en zouden 16j duren. Een blikvanger is zeker de 18m hoge donjon. Naast een bezoek aan het kasteel kan men ook wandelen in het bijhorende park met oa. "Lady Penrhyn's Garden". Na een stop in de Tea-Room werd de motor gestart om de terugweg aan te vatten via de A5. Een paar kms. voor "Betws-y-Coed" hielden we nog halt aan de " Swallow Falls". Via trappen kan men afdalen in de kloof om zo verschillende zichten te krijgen op deze waterval. Daarna reden we door tot in "Betws-y-Coed" voor het avondeten. Terug bij de B&B hadden we zo'n 100km op de teller.

De zaterdag stond er terug een rit (kaart) van ongeveer 100km op het programma. We volgden eventjes de A5 tot we in "Pentre-Foelas" de B5113 opdraaiden en vervolgens de B5427 tot in "Llanwrst". Daar vervolgden we de weg via de A470. Vanaf "Tal-y-Cafn" volgden we de wegwijzers naar " Bodnant Garden". De tuin bestaat uit 2 delen. De "Upper Garden" gelegen aan "Bodnant Hall" (niet open voor het publiek) bestaat uit terrassen met waterpartijen en gebouwen. Van hier uit heb je mooi zicht op Snowdonia. In de "Lower garden" is het heerlijk wandelen over de klimmende en dalende paadjes, dit tussen de hoge bomen en langs rustig kabbelend water en zelfs een waterval. Na het rondwandelen in de shop reden we terug verder over de A470 tot we in "Llandudno" aankwamen. Dit is een drukke badplaats waar we dan ook gewoon doorreden tot aan de "Marine Drive". Deze smalle tolweg (7km) werd aangelegd in 1870 en brengt je rond de "Great Orme". Terug in "Llandudno" reden we naar "Conwy". Na het parkeren in het centrum bezochten we eerst " Conwy Castle". Dit kasteel werd in opdracht van koning Edward I gebouwd tussen 1283 en 1287. Het werd verschillende keren fel betrokken in de strijd tussen de Welsh soldaten en de Engelse. Op het einde van de burgeroorlog (1646) werd Conwy ingenomen door de parlementaire troepen van Oliver Cromwell en een paar maanden later viel ook het kasteel in hun handen. In 1665 werd al het lood en ijzer van het kasteel verkocht door de eigenaar (derde Lord Conwy), sindsdien bleef het kasteel onveranderd. Terug in het centrum maakten we een wandeling over de stadsmuren met hun 21 halfrond torens. Die omsloten de oude stad. Nabij de kade staat het kleinste huis van Groot-Brittannië (3m hoog en 2m breed). Daarna bezochten we nog "Aberconwy House", dit is het oudste huis van de stad (1300). Hier toont men de geschiedenis van de stad. Hierna besloten we nog een rondrit te maken met een open bus van " Guide Friday". Omdat we voor een groot deel van de rit de enige reizigers waren kwam de gids bij ons boven zitten om de nodige uitleg te geven terwijl we doorheen Conwy en Llandudno reden. Na een uurtje waren we terug op de startplaats en konden we ons klaarmaken om de terugtocht aan te vatten. We volgden de A470, iets voorbij "Betws-y-Coed" hielden we nog halt aan de " Conwy Falls". Na de wandeling in de mooie omgeving tot aan de waterval, aten we nog iets in het restaurant en keerden terug naar de slaapplaats.

Na het ontbijt op zondag maakten we ons klaar voor een trip (kaart) van 170km, die ons naar de grens met Engeland zou brengen. We reden eerst de A5 op in de andere richting tot aan "Cerrigydrudion" om daar de B4501 te volgen tot in "Denbigh". Wegens het slechte weer (regen en wind) waren we blij dat we reeds na een korte rit reeds even de motor aan de kant konden zetten om "Denbigh Castle" te bezoeken. Deze kasteelruïne ligt op een heuvel nabij het centrum. Het was Edward I die de opdracht gaf tot de bouw van het kasteel op het einde van de 13°eeuw. In de 14°eeuw werd rond en deel van het kasteel nog een stadsmuur gebouwd. Opvallend is de "Great Gate-house", het heeft de vorm van een driehoek door de drie met elkaar verbonden torens. In 1646, tijdens de burgeroorlog hadden de mannen van Cromwell 4 maanden om het kasteel te veroveren. Het werd nog even gebruikt als gevangenis om daarna langzaam te veranderen in een ruïne. We verlieten "Denbigh" via de A525 die ons naar "Rhyl" bracht. Daar draaiden we de A548 op die ons langs de "Irish Sea" en de "Dee" bracht. Zo kwamen we bij " Flint Castle", dit was het eerste kasteel (1277) gebouwd door Edward I in Wales. Opvallend is dat het kasteel een vierkante vorm had met op drie hoeken een toren. Op de vierde hoek stond de "Great Tower" die enkel met een brug te bereiken was. Omwille van de hevige regenval bleven we hier ook niet zolang. We bleven de A548 volgen tot in "Queensferry" waar we de A550 opreden, die we volgden tot voorbij "Hope" om dan de A541 te nemen tot aan de A483. Die bracht ons rond "Wrexham" tot aan de A5152 en vervolgens ging het over locale wegen naar "Erddig". Dit huis werd op het einde van de 17°eeuw gebouwd. Uit de foto's op de benedenverdieping kan je merken dat de eigenaars (Yorke) respect hadden voor hun personeel. Op de bovenverdieping vind je de oorspronkelijke collectie 18°eeuws meubilair. De ommuurde tuin dateert uit de 18°eeuw, u vind er oa. zeldzame vruchtbomen, een vijver en een klimopverzameling. Gelukkig bleef het droog toen we in de tuin wilden gaan wandelen. Via de A525 en de A5104 kwamen we aan de A5 die we volgden tot in "Cerrgydrudion" waar we stopten voor een avondmaal. Vandaar ging het dan terug naar de B&B.

Op maandag gingen we van start (kaart) voor een rondrit op "Isle of Anglesey". Dit eiland word van de rest van Wales door de 1km brede "Menai Strait" gescheiden. We volgden de A5 tot "Bangor" en vervolgens in de richting van "Holyhead" tot we de A487 konden opdraaien richting "Menai Bridge". Dat bereikten we al over de " Menai Suspension Bridge". Daar draaiden we de A4080 op naar " Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyllllantysiliogogogoch". Dit zou de langste bestaande naam zijn voor een dorp. In het Engels betekend dit: "Saint Mary's Church in the hollow of the white hazel near a rapid whirlpool and the Church of St. Tysilio of the red cave". De voluitgeschreven naam vind je nog op een paar plaatsen (oa. het station) in het dorp. Hier stoppen dan ook veel bussen met toeristen die het op foto willen vastleggen. Na de foto keerden we terug naar "Menai Bridge" om daar de A545 te nemen naar " Beaumaris Castle". Dit was het laatste groot kasteel dat Edward I liet bouwen in Wales. In 1295 werd gestart met de werken en toen ze werden beëindigd in 1330 was het kasteel nog niet af. Tijdens de burgeroorlog werd het veroverd in 1646 door de troepen van "Oliver Cromwell". Daarna werd het nog nauwelijks gebruikt. Vervolgens reden we door tot "Llangoed" via de B5109, om daar een lokale weg te nemen naar "Penmon". Via een tolweg kan men verder tot aan de vuurtoren en heeft men een mooi zicht op " Puffin Island". Dit kleine eilandje ligt in de "Ierse Zee" en is gekend bij de liefhebbers voor zijn grote kolonie papegaaiduikers. Via "Llanddona" bleven we op de B5109 tot nabij "Pentraeth" waar we de A5025 opdraaiden. Die zouden we blijven volgen tot in "Valley". Tussendoor draaiden we nog af naar "Llanfairynghowy" om een zicht te hebben op "Carmel Head". Die vooruitspringende kaap in het Noord-Westen van het eiland wijst naar een groep eilandjes op 3km voor de kust "The Skerries". Eens in "Valley" begon de terugweg via de A5 tot voorbij "Bryngwran" waar we kozen voor de A4080 die ons weer dichter bij de zee bracht. Eens voorbij "Dwyran" reden we weer langs de oever van de "Menai Strait". Na een tijdje volgden we nog de wegwijzers naar " Plas Newydd". Dit 18°eeuws landhuis van de "Marquess of Anglesey" bied een schitterend zicht op Snowdonia. In het huis zie je oa. een prachtige muurschilderij gemaakt door "Rex Whistler". Daarnaast kan je ook nog heerlijk wandelen in de bijhorende tuin. Vervolgens keerden we terug via de A5 naar "Betws-y-Coed" voor een maaltijd. Eens terug aan de B&B hadden we 240km op de teller.

De dinsdagmorgen werd de motor gestart voor een tocht (kaart)van 140km. Via de B4501 reden we naar "Bala" om dan langs het "Bala Lake" de A494 te nemen tot in "Dolgellau". Daar volgden we de wegwijzers naar "Cymer Abbey". Deze abdij werd op het einde van de 12° eeuw gesticht. dit was één van de armste en kleinste abdijen in Wales. Gedurende de verschillende oorlogen die Wales teisterden werd de abdij beschadigd. In 1536 werd ze dan ook verlaten en verviel ze tot een ruïne. Voorbij "Dolgellau" ging het naar "Barmouth" via de A496. Die weg werd verder gevolgd langsheen de "Irish Sea" tot in "Harlech". Reeds van ver ziet men het hooggelegen kasteel liggen. Na het parkeren bij het station gingen we via een trap naar boven (men kan ook naar boven rijden en daar in het centrum parkeren). Het werd gebouwd tussen 1283 en 1289 door koning Edward I. Het kasteel speelde in verschillende oorlogen een rol, waaronder een belangrijke tijdens de "Wars of the Roses" (1455-1487). Tijdens de burgeroorlog moest het kasteel zich als laatste in 1647 overgeven aan de parlementaire troepen. Gelukkig werd de order tot algehele vernietiging niet opgevolgd en is een groot gedeelte overeind gebleven. Vanaf de torens en de kantelen heeft men een prachtig uitzicht op het omringend gebied. Na een pubbezoek in het centrum, keerden we terug naar beneden tot aan de motor, om de A496 terug te volgen tot in "Blaenau Ffestiniog". Vanaf daar reden we de A470 op richting "Betws-y-Coed". Halverwege die weg hielden we nog halt bij "Dolwyddelan Castle". Van deze ruïne blijft alleen nog de "Great Keep" over. Na het beklimmen van de keep en wat rondwandelen in het gezelschap van een paar schapen, reden we naar een pub voor een avondmaal en vervolgens naar de B&B.

Op woensdag (de laatste volle dag in deze streek) hadden we een rit (kaart) van zo'n 100km voor de boeg. Over de A5 reden we tot in "Llangollen", daarna binnendoor via de A452 naar " Valle Crucis Abbey". Dit cisterciênklooster werd in 1202 gesticht door de "Prins of Powys". Na een woelige periode getekend door een paar branden en het telkens heropbouwen werd de abdij verlaten in 1537. Vervolgens terug naar de A5 en die volgden we tot aan de B5070 die ons naar "Chirk Castle" bracht. Gelegen in een park op een heuvel werd dit kasteel gebouwd in opdracht van koning Edward I door Roger de Mortimer tussen 1295 en 1310. Het is altijd bewoond geweest , zelfs nadat het in 1981 in beheer kwam van de National Trust word de oostelijke vleugel nog steeds bewoond door leden van de familie Myddelton. De buitenkant heeft in de loop der jaren weinig veranderingen ondergaan (uitgezonderd een paar restauraties na de Rozenoorlog en de burgeroorlog). Het interieur werd wel gewijzigd vooral door de familie Myddelton (sinds 1595 de bezitters). Indrukwekkend is oa de "Long Gallery". Na een bezoek aan het kasteel, werd er ook nog wat gewandeld doorheen de tuinen en het park. Na een drankje in de Tea Room reden we terug naar de A5, die we even volgden tot aan de B5434. Zo kwamen we bij het " Pontcysyllte Aqueduct". Dit werd gebouwd door Thomas Telford tussen 1794 en 1805 en is het langste in Wales. Op die manier werd het "Llangollen Canal" over de rivier de Dee geleid en dit op een hoogte van 40m. 19 bogen (totale lengte 330m) dragen de ijzeren bak met water en het pad, waar vroeger de paarden liepen om de boten te trekken. Nu is het een toeristische topper voor wandelaars of kan men een tocht maken met een "Narrow Boat". Na de boottocht en een maaltijd reden we terug naar de B&B voor onze laatste nacht aldaar.

Na het ontbijt en het laden van de motor, werd die gestart voor een rit (kaart) van zo'n 190km die ons naar de volgende B&B zou brengen in M-Wales. Vergezeld van fikse regenbuien ging via de A5 en de B4501 naar "Bala". Daar de A494 op tot in "Dolgellau" en vervolgens de A493 die ons oa bij Barmouth Bay bracht. Eens voorbij "Pennal" kwamen we aan de A487 die we even zuidwaarts volgden tot in "Furnace". Daar hielden we halt voor een koffie en een bezoek aan " Dyfi Furnace". Hier zie je een nog steeds werkend waterrad dat gebouwd werd halfweg de 18°eeuw voor het smelten van ijzer en staal. Na een 2° kop koffie keerden we in de aanhoudende regen terug langs de A487 tot in "Machynlleth" waar we de A489 opdraaiden en die  volgden tot in "Penegoes". Daar draaiden we rechts een lokale weg in die ons door het gebergte voorbij "Dylife" bracht. Even voorbij "Staylittle" kwamen we bij "Llyn Clywedog". De Clywedog-dam werd gebouwd in de 2° helft van de jaren 60, dit is de grootste van Groot-Brittannië. Onderaan de dam vind je nog de restanten van de " Bryntail Lead Mine". De stenen die gedolven werden in de heuvel, kwamen per tram naar hier waar ze verbrijzeld werden. Het lood dat op die manier te voorschijn kwam, werd dan overgebracht naar de smelterijen. Vervolgens reden we via dezelfde B-weg tot in "Llanidloes" met zijn opvallende "Old Market Hall" (1600). Hier word nog steeds markt gehouden. Op de bovenverdieping bevind zich een streekmuseum. Na het rondwandelen reden we verder over de B4518 tot in " Rhayader", waar we de B&B opzochten.

De vrijdag was een route (kaart) uitgestippeld van zo'n 160km in en om de "Cambrian Mountains". Via de A470 reden we tot in "Newbridge on Wye", waar we de B4358 opdraaiden tot in "Beulah". Vanaf hier reden we over de A483 naar "Llandovery" voor een bezoek aan de kasteelruïne. Het is gelegen op een kleine heuvel aan het "central car park", naast "the River Bran". De eerste bebouwing dateert uit 1116 door de Normandiër Richard Fitz Pons. In zijn geschiedenis was het afwisselend in bezit van de Engelsen of de Welsh. Na de overwinning van Cromwell in de "Civil War" was het kasteel herschapen in een ruïne en totaal onbruikbaar. Vervolgens kozen we de kleine bergwegen die ons doorheen de "Cambrian Mountains" en voorbij "Cilycwm", "Ystrad-ffin" en "Llyn Brianne" brachten. Af en toe lopen de stijgings- en dalingspercentages op tot 25%. Eens in "Tregaron" draaiden we de B4343 in noordelijke richting. In "Pontrhydfendigaid" volgden we de wegwijzer naar onze volgende bestemming. "Strata Florida Abbey". De eerste abdij werd in 1164 gesticht door "Robert fitz Stephen" en lag 2 mijl van de huidige ruïne, die er in 1184 kwam. In 1285 werd de abdij getroffen door de bliksem en behoorlijk beschadigd. De daarop volgende oorlogen tussen de Engelsen en de Welsh brachten de abdij nog meer schade aan. Bij de best bewaard gebleven delen behoort zeker de Westelijke ingang in Normandische stijl. In de abdij liggen verschillende prinsen en prinsessen van Wales begraven. Na het bezoek reden we terug tot aan de B4343 en volgden we die tot in " Devil's Bridge". Deze druk bezochte plaats is vooral gekend door de drie boven elkaar liggende bruggen die de kloof overspannen waar de rivier de Mynach bijna 100m naar beneden valt. Via een steil voetpad en trappen kan men de ravijn afdalen. Onderweg zijn er mooie uitzichten op de kloof en de watervallen. Eens terug boven werd eerst nog genoten van een koffie en een snack. De weg werd verder gezet via de B4574 tot in "Cwmystwyth", waar we terug een bergweg kozen naar "Rhayader".

Zaterdag 1 augustus, de laatste volle dag in Wales begon onder een dreigende hemel. Deze dag wilden we doorbrengen in de " Elan Valley", zodat we maar weinig km hoefden te rijden (kaart). De vallei word overheerst door de stuwdammen die  daar werden gebouwd in opdracht van het stadsbestuur van Birmingham. Die wilden een aanvoer van vers en gezond water via een aquaduct van 115km met een verval van 56m, voor de steeds toenemende bevolking en de industrie van de stad. Ondanks protest van de plaatselijke bevolking kregen ze van het parlement toestemming voor de bouw in 1892. Door de bouw gingen naast een kerk en een schoolgebouw ook een aantal huizen en boerderijen verloren. De werken werden gestart in 1893 en het eerste water vloeide in 1904. Voor de bouwers die van overal in het land kwamen werd er speciaal een dorp en een hospitaal gebouwd. Voordat men aan de eerste dam kon beginnen werd eerst een spoorweg aangelegd zodat men gemakkelijker het nodige materiaal kon aanvoeren. De eerste dat we tegenkwamen na het verlaten van Rhayader was de "Caban-coch Dam". Dit is de dam waar de werken het eerst werden gestart, nadat de treinroute in mei 1894 tot hier was voltooid. De volgende dam (Carreg-Ddu) is op het eerste zicht geen dam maar gewoon een smalle brug. De muur zit volledig verborgen onder het water, die zorgt ervoor dat er steeds voldoende water blijft staan waaruit men kan pompen vanuit nabije "Foel Tower", vanwaar het water vertrekt naar Birmingham. De weg vervolgend kwamen we voorbij de "Dol-y-Mynach". Dit was de laagste van de drie voorziene dammen op de "Claerwen River". Deze werd nooit afgewerkt, aan de andere twee werd nooit begonnen. In de plaats kwam de grote "Claerwen Dam", die gebouwd werd tussen 1946 en 1952. Na het bezichtigen van deze laatste moesten we terugkeren tot aan de "Carreg-Ddu Dam". Na de dam draaiden we linksaf en reden langs het "Carreg-Ddu Reservoir" tot aan de "Pen-y-garreg Dam". De werken werden hier gestart in april 1895 na de aanleg van de spoorweg. Rijdend langs het gelijknamige Reservoir kwamen we tenslotte aan bij de hoogst gelegen dam aan de  "Elan River". De bouw van de "Craig Goch Dam " werd begonnen in juli 1897, dit na veel problemen bij de aanleg van de spoorweg tot hier. Bij het verder rijden kwamen we op dezelfde weg uit van de vorige dag, die we dan ook weer volgden tot aan de B&B.

Op zondag werd na het ontbijt de motor terug geladen en maakten we ons klaar om Wales te verlaten. De eindbestemming op zo'n 350km (kaart) was onze vertrouwde B&B in "Brockenhust" in "The New Forest". Al over de A470 ging het via "Bulth Wells" tot in "Llyswen" waar we de A479 volgden die ons doorheen de "Brecon Beacons" voerde tot aan de A40 om zo in "Abergavenny" te komen. De A40 volgend kwamen we in "Raglan" en ging het zuidwaarts via de A449 tot in "Christchurch" waar we de M4 opdraaiden die ons voorbij de "Severn" bracht. Die bleven we volgen tot aan "Exet18" om zo de A46 op te draaien en zo kwamen terug voorbij "Dyrham Park". Via een stukje A4 kwamen we bij "Bathford", daar kozen we de A363 naar "Bradford-on-Avon" om daar de B3109 te volgen voorbij "Wingfield" tot in "Rode". Daar reden we de A361op, die we volgden tot "Frome". De eerste tussenstop werd dan bereikt rond de middag via de B3092 die gevolgd werd tot nabij "Stourton". Hier werd een bezoek gebracht aan de tuinen van "Stourhead". Halfweg de 18°eeuw werd deze landschapstuin aangelegd door "Henry Hoare II". Door de afdamming van het dal, bekwam hij een groot meer. Rond het meer werd een wandelpad aangelegd en een aantal gebouwen gebouwd waaronder de "Temple of Apollo", de "Temple of Flora" en de "Pantheon". Na het rondwandelen in de tuin bezochten we het huis (1720) met oa. een heel uitgebreide bibliotheek en een verzameling schilderijen. Hierna reden we opnieuw de B 3092 op tot aan de A303 die we na "Wincaton" ruilden voor de A357. Die volgden we tot voor "Lydlinch" waar we de A3030 opgingen om kort daarna die reeds te wisselen voor de B3143. Voorbij "Pulham" ging het tot aan "Duntish". Vandaar ging het via een lokale weg tot in "Cerne Abbas". Hier gingen we de "Cerne Giant" bekijken. Deze 60m hoge figuur werd gemaakt in de kalkgrond van de heuvelrug. Via een andere lokale weg ging het terug naar de B3143, die ons nabij "Puddletown" op de A35 bracht. In "Bere Regis" namen we de A31 die we volgden tot voorbij "Ringwood". Zo kwamen via "Burly" aan bij de "B&B" in Brockenhurst. De dag werd afgesloten met een maaltijd in de plaatselijke pub. 

Op maandagmorgen was het wisselvallig weer, zodat we besloten een 2-tal landhuizen te bezoeken (wij konden toch nog gebruik maken van onze Heritage Passen). Na het ontbijt reden (kaart) we over de A337 voorbij "Lyndhurst" naar "Cadnam" waar we de A31 opdraaiden die ons naar "Romsey" bracht. Daar vonden we snel " Broadlands Park". Het huis is vooral bekend door één van zijn bewoners, Lord Mountbatten (1900-1979) een neef van de Britse Queen. Als 13 jarige trad hij reeds toe tot de marine. In 1941 kreeg hij een staffunctie nadat hij actief was geweest op een torpedobootjager. Zo werd hij betrokken bij een aantal landingsoperaties. in 1943 voerde hij het opperbevel in Zuidoost-Azië. In 1947 werd Mountbatten benoemd tot onderkoning van Brits-Indië. Ook was hij gouverneur-generaal van India. Op 27 augustus 1979 kwam hij tijdens een boottocht in Ierland om het leven bij een bomaanslag van de IRA. Naast een aantal kamers dat men kan bekijken ( met oa. schilderijen van Anthonie van Dijck) kan men ook een tentoonstelling bezoeken gewijd aan Lord Mountbatten. Na een koffie gingen we terug de weg op. We keerden een stukje terug via de A31 tot we de A36 konden opdraaien in de richting van Salisbury. Die werd gevolgd tot we binnendoor via "Hamptworth" en "Redlynch" aan de B3080 kwamen. Voorbij "Downton" kwamen we in "Wick" aan de A338, die we opreden richting "Ringwood". Eens in "Breamore" gingen we op zoek naar "Breamore House". Dit huis werd in 1583 gebouwd. In 1748 werd het gekocht door Sir Edward Hulse, hij was oa de lijfarts van Queen Anne. Het word nog steeds bewoont door de familie. je ziet er oa schilderijen van Hollandse meesters. Naast het huis vind je nog het Countryside Museum die het dorpsleven toont van vroeger. Na de gebruikelijke koffie met home-made cake werd de weg verder gezet. Al over de A338 reden we tot "Fordingbridge" waar we de B3078 opreden en alzo via "Linwood" en "Bolderwood" terug kwamen in "Brockenhurst". De dag werd beëindigd ( na zo'n 80km op de motor ) in het gezelschap van de B&B-eigenaars (Edwin & Janet).

De dinsdagmorgen werd de motor terug vol geladen en werd na het ontbijt afscheid genomen, want we gingen terug richting België. Net als vorig jaar kozen we de snelwegen (M3 en M25) en hielden we opnieuw halt aan "Hever Castle". Doch nu bezochten we de tuinen die bij het kasteel ligt. Die werden aangelegd tussen 1904 en 1908. Je vind er oa. een Italiaanse tuin,  een Rozentuin en een Tudor-tuin. Ook het waterlabyrint werd even uitgeprobeerd. Omstreeks 14u werd dan het laatste deel overbrugd naar Dover, waar we de ferry opkonden die ons zo naar Calais bracht.

Enkele tips:

 

- Als je met de motor gaat, kies dan voor de kleinere wegen (minder druk en mooier om te rijden).

- In de New Forest wel opletten voor de dieren die vrij rondlopen ook soms in het centrum (bv. Beaulieu, Brockenhurst,..). 

  Dit geld voor alle nationale parken!!! 

- Als je verschillende kastelen, tuinen, huizen,... wenst te bezoeken, kijk dan uit voor één van de verschillende bezoeker-passen.

- B&B's hoef je niet vooraf te boeken, die zijn alom aanwezig (tenzij  je zoals wij, verschillende dagen

  in dezelfde wenst te blijven).

- Zorg zeker voor een kaart van Wales met veel details ivm. de namen van de dorpen!!!

 

Hier vind je een lijst met alle bezochte kastelen, tuinen,... in Groot Brittannië. 

En dit telkens met een verwijzing naar het internet en al of niet te bezoeken met de Heritage-pas:

 

BEZOCHTE KASTELEN,....

 

Algemene info vind je op de linkpagina

 

LINKS REIZEN HOME GASTENBOEK E-MAIL