ZUID - WALES 20 JULI TOT 30 JULI 1997

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Ook dit jaar stond de reisbestemming vroeg vast. In tegenstelling met vorige reizen naar Groot-Britttannië maakten we geen gebruik van een reisbureau. De ferry werd rechtstreeks geboekt bij de maatschappij en de B&B's via Edwin (The New Forest). In Z-Wales kozen we voor een centraal gelegen B&B, waar we 6 nachten bleven. De overige 4 nachten verbleven we terug in The New Forest.

 

De zondagmorgen reden we naar Calais om de ferry te nemen naar Dover. Daar aangekomen ging het via de M20 en de M26 naar de M25. Een paar km voorbij afrit 5 stopten we aan een wegrestaurant voor een kofffiepauze en konden we daar een Heritage Pass kopen (dit verkooppunt is intussen weggevallen). De M25 bleven we volgen omheen Londen tot voorbij de afrit naar Heathrow (Exit14), waar we de M4 opdraaiden richting Reading. Na een paar km namen we afrit 6, voor een bezoek aan "Windsor Castle". Hier werd in de 11°eeuw een houten fort gebouwd door "Willem de Veroveraar". In de 12°eeuw werd het vervangen door een stenen kasteel. In de volgende eeuwen werd het regelmatig verbouwd, in het begin vooral i.v.m.de verdediging en later om er in te wonen. Het werd een koninklijke residentie toen "Henry I" er kwam wonen. In 1992 werd het kasteel geteisterd door een felle brand. De blussingswerken duurden 15u. 9 hoofdkamers en meer dan 100 andere kamers werden verwoest. De herstellingswerken duurden 5 jaar (die waren nog niet voltooid toen wij er waren) en kostten 37 miljoen £. Na het bezoeken aan een paar kamers en wat wandelen in het park en het centrum (waarbij het vliegtuigverkeer naar Heathrow opviel) reden we terug naar de M4. Die bleven we volgen tot voorbij de kruising met de M5, om dan de M48 op te draaien en zo over " The Severn Bridge" Wales binnen te rijden. Iets verder hielden we halt aan "Chepstow Castle". In 1067 werd door "William Fitz-Osborn" begonnen met de bouw van een Norman kasteel. Opvallend was dat het meteen in steen werd gebouwd. Het bestond uit de vierkante Great Tower met aan beide zijden een langwerpige binnenhof. Vanaf 1200 kwamen de eerste grote veranderingen (oa. nieuwe vestingstorens) door "William Marshall the Elder". Zijn zoons lieten vervolgens het kasteel in Westlijke en Oostelijke richting nog uitbreiden. Op het einde van de 13°eeuw werd het kasteel geschikt gemaakt om in te wonen door "Roger Bigod III". Het werd een tijdlang gebruikt als gevangenis nadat het in 1646 in handen viel van Cromwell's troepen. Na 1690 raakte het in verval alhoewel een deel bewoond werd tot aan het begin van de 20°eeuw. De laatste 60km werden overbrugd via de B4235, de A449, de A40 en de A465 tot in Brynmawr waar we de B&B opzochten. Dit was een boerderij gelegen aan de rand van de "Brecon Beacons National Park".

 

Op maandagmorgen reden we (kaart) eerst terug naar Abergavenny via de A465. Die weg bleven we volgen tot de omgeving van Pandy. Daar kozen we dan de binnenwegen voor een bezoek aan drie kastelen die hier de verdediging vormden van dit grensgebied met Engeland. Met name " Grosmont Castle", "White Castle" en "Skenfrith Castle". De houten kastelen werden omstreeks 1200 vervangen door stenen exemplaren. Bij het het begin van de 17°eeuw verloren ze hun militair belang en vervielen ze langzaam in ruïnes. Na het bezoek aan het derde kasteel staken we even de grens over naar Engeland, via de B4521 en de A4137 reden we zo tot aan "Goodrich Castle". Het kasteel ligt hooggelegen aan de "River Wye". Opmerkelijk is dat op drie hoeken een ronde toren staat, en op de vierde hoek een vierkante toren waarlangs men binnen kon. Doch eerst moest men voorbij 2 bruggen en een Barbican (een soort versterkte voorpost) de eerste brug liep evenwijdig met het kasteel, zodat aanvallers beschoten werden vanuit de Barbican en vanuit het kasteel. De eerste bebouwing was "The Keep" omstreeks 1160-1170. De rest dateren van omstreeks 1300. Tijdens de Civil War liep het zware schade op, zo werd het ondermijnd vanaf de rivierzijde. Vervolgens reden we tot Monmouth waar we vervolgens de A466 volgden richting Chepstow tot aan "Tintern Abbey". Deze abdij werd gesticht in 1131 door "Walter de Clare" lord of Chepstow. De grote abdijkerk die er nu nog staat, werd herbouwd op het einde van de 13°eeuw. In die tijd leefden er ongeveer 100 monniken. In 1536 werd de abdij (zoals zovelen) grotendeels verwoest, op bevel van Henry VIII. Na het bezoek reden we via de kleine wegeltjes naar de A449, om daarna de A40 op te draaien die we dan volgen tot aan "Raglan Castle". Het Kasteel werd in het begin van de 15°eeuw gebouwd en kwam in 1432 in handen van "Sir William ap Thomas". Hij bouwde oa. de "Great Tower" dat haast een fort op zijn eigen was. Na een paar generaties en een aantal verbouwingen kwam het in handen van de familie Somerset, Earls of Worcester. Tijdens de "Civil War" was het een bolwerk van de Royalisten. In 1646 hield het kasteel het een 10-tal weken uit tegen de troepen van Cromwell. De overgave betekende meteen het einde van de burgeroorlog. Het kasteel kwam zwaar beschadigd uit de strijd. Na een maaltijd in een plaatselijke pub, keerden we terug naar de B&B.

Na het ontbijt op dinsdag ging het (kaart) nogmaals naar Abergavenny. Terug over de A465 tot we die verlieten, door in "Llanvihangel Crucorney" links af te slaan naar de "Black Mountains" toe. Al over die smalle weg reden we tot aan de eerste stopplaats " Llanthony Priory". Dit was de eerste Augustijner abdij in Wales (1118). De abdijkerk zelf werd gebouwd tussen 1180 en 1230 en was één van de grootste kerkelijke gebouwen van Wales. Deze abdij werd ook in 1536 verwoest op bevel van Henry VIII. Naast de restanten van de kerk staat er nu een hotel. De weg vervolgend en genietend van de streek kwamen we in "Hay-On-Wye". Daar draaiden we de B4350 op tot aan "Glasbury" waar we de weg vervolgden via de A438. Iets voorbij "Three Cocks" namen we de A4078, die we iets verder reeds wisselden voor de  A479. Die bracht ons door de "Rhiangol Valley" tot aan "Tretower House and Castle". Dit is een versterkt Manor House uit de late middeleeuwen. Als voorhanger had dit huis een kasteel, waarvan nu nog naast enkele muren alleen nog ronde de "Great Tower" uit de 13°eeuw overeind staan. Vervolgens binnendoor naar de A40 die we volgden richting "Bwlch". En tenslotte linksaf via de B4560 naar "Llangynidr". Daar kruis je oa. de "Usk" en het "Monmouthshire & Brecon Canal". Dit werd vroeger (einde 18°eeuw) gebruikt voor het vervoer van kolen. Nu dient het vooral voor recreatie. Na wat wandelen, vervolgden we de weg via de B4560 tot in "Rassau" waar we in een pub een maaltijd nuttigden. Tenslotte ging het terug naar onze verblijfplaats.

 

De woensdag verlieten we "Brynmawr" (kaart) via de A465 en bleven die volgen tot aan "Pont-Nedd-Fechan". Van daar af reden we langs "Abercraf" tot in "Brynamman". Daar verlieten we de A-wegen en reden doorheen de "Brecon Beacons" naar "Trapp". Van daaruit was het nog een klein stukje tot aan "Carreg Cennen Castle". Deze kasteelruïne ligt op een heuvel, die je dan ook slechts te voet kan bereiken. Voertuig parkeren bij een boerderij en dan al over een pad wandelen tot aan de ruïne. Eens boven heb je een prachtig uitzicht op de streek. Het eerste kasteel hier werd gebouwd omstreeks 1248. In 1277 kwam het in handen van Edward I die het in 1283 overdroeg aan één van zijn baronnen John Giffard. Die liet toen het hedendaagse kasteel bouwen. Tijdens een revolutie in het begin van de 15°eeuw werd het zwaar beschadigd. Om dan halfweg diezelfde eeuw, tijdens de "Wars of the Roses", opnieuw beschadigd te worden tijdens een aanval van de York's tegen de Lancasters. Het werd nooit meer hersteld. Na een drankje op de boerderij, vertrokken we naar "Llandeilo" waar we de B4302 volgden tot aan "Talley Abbey". Deze abdij werd gesticht door "Lord Rhys" in 1185 en was de enige abdij van de Kanunnikkenorde in Wales. Ze werd eveneens vernietigd op bevel van Henry VIII in 1536. Hierna ging het binnendoor naar "Llanwrda" waar we de A40 volgden tot in "Sennybridge". Via de A4215 ging het tot aan de A470 die ons terugbracht naar de A465. Die verlieten we reeds na een paar km voor een bezoek aan "Brecon Mountain Railway" nabij "Pont Sticill". Met deze stoomtrein kan je mee over een afstand van ongeveer 5 à 6 km. Het eindpunt is gelegen aan "Pontsticill Reservoir", je kan er wandelen, picnicken en gerust een latere trein terugnemen naar het startpunt van de rit. Na de treinrit keerden we nu met de motor terug naar "Ponsticill Reservoir", waar langs 1 zijde kan gereden worden. Iets verder kom je voorbij het kleinere "Pentwyn Reservoir". Vervolgens sloegen we rechtsaf naar "Talybont Reservoir" (hier kan je trouwens langs beide zijden omheen rijden). Daar voorbij kwamen we in het dorpje "Talybont" waar we de B4558 volgden tot in "Llangynidr". Vanaf daar volgden we de route van de vorige dag naar de slaapplaats.

 

Op donderdag gingen we de andere kant op (kaart). Vanuit Brynmawr reden we via de A4048 en de A4049 tot in Bedwas (nabij Caerphilly). Daar ging het dan binnendoor en over de A473 (oa. voorbij Ponthyclun en Pencoed) tot onze eerste bestemming, de ruïne van "Ogmore Castle". Het werd opgericht in de 12°eeuw door de Normandiërs. Samen met "Newcastle" en "Coity" vormde het een verdedigingslijn tegen de oorspronkelijke bewoners die regelmatig aanvielen vanuit de heuvels. In de 13°eeuw werd het verder uitgebreid door de "Londres Family". In de 14°eeuw werd het het administratief gerecht van de "Earls of Lancaster". Na een bezoekje aan de kust reden we naar Pyle waar we de A48 opreden tot aan "Margam Abbey". Deze abdij werd opgericht door Franse monniken uit Chirveaux. De bouw duurde 40 jaar en het werd de grootste in die periode. Ze werd zoals zovelen in de 16°eeuw grotendeels vernietigd op bevel van Henry VIII. Nog voor de middag reden via "Gwmafan en de B4287 naar Neath, vandaar was het nog een kort stukje langs de "River Neath". Zo kwamen we bij de "Aberdulais Falls". Dit is reeds lang bekend voor zijn natuulijke schoonheid. Het werd in de loop van de tijd ook gekend voor zijn industrie. Vanaf 1584 werd begonnen met smelten van koper, daarna volgden er ook nog graanmolens. Het industrieel erfgoed dat je nu nog kan bezoeken betreft een ijzersmelterij die werkzaam was tussen 1830 en 1890. Na de rondwandeling reden we met motor naar de M4, die we volgden tot aan afrit 48. Daar ging het via de A4138 en de B4308 tot in Kidwelly. Daar bezochten we het plaatselijk kasteel, "Kidwelly Castle" gelegen aan de "River Gwendraeth".De eerste bebouwing dateert van het begin van de 12°eeuw, het kasteel was de ene keer in handen van de Normandiërs en de andere keer in handen van de "Welsh People". In het begin van de 13°eeuw werden de houten verdedigingsmuren door stenen muren vervangen, doch pas in het midden van die eeuw, (toen het in handen kwam van de "Chaworth Family") kreeg het kasteel zijn huidige uiterlijk. Gedurende een paar eeuwen onderging het nog enkele veranderingen to het in de 17°eeuw langzaam veranderde in een ruïne. Hierna reden we de laatste 100km terug naar de slaapplaats, waarvan het laatste stuk langs de grens van de "Brecon Beacons" liep.

 

De laatste dag in Wales brachten we door in de omgeving van Newport en Cardiff (kaart).  Via Blaenavon en Pontypool reden we naar Caerleon, waar we de A48 opdraaiden tot aan "Penhow Castle". Het kasteel werd gebouwd op het einde van de 11°eeuw door de Normandiërs als verdediging van de omliggende landerijen tegen aanvallen van de "Welsh people". Het is nog steeds bewoond, tijdens het bezoek kan men gebruik maken van een walkman en keert men zo terug in het verleden. Vervolgens keerden we terug naar Caerleon om daar het "Caerleon Roman Amphitheatre" te bezoeken. Hier was destijds het "Roman Second Legion" (5000m) gelegerd. Je kan er ook nog oa. een "Bathhouse" bezoeken. Na wat rondwandelen ging het richting "Cardiff". Via de A48 kwamen we vlot in het centrum van de stad. Eens in de omgeving van " Cardiff Castle" plaatsten we de motor in een parkeergarage en wandelden we naar het kasteel. Er was voor het eerst sprake van een fort in de Romeinse tijd. Toen de Normadiërs hier aankwamen (1091) werd het fort vervangen door een kasteel. Uit die periode dateert de hoofdtoren (keep) nog. Die ligt op een heuveltje rechtover de hoofdingang. Het kasteel maakte een woelige tijd mee tijdens de Engelse Burgeroorlog (1642-1646). Hierna geraakte het in verval. De woonvertrekken werden in de tweede helft van de 19°eeuw volledig heringericht door de derde Marquess of Bute. Die vertrekken kan je bezoeken met begeleiding van een gids. Naast de ingang in de "Black Tower" en de "Barbican Tower" vind je ook nog het "Welch Regiment Museum". Na wat rondwandelen en een bezoekje aan de "Tea Rooms" keerden we terug naar de motor om zo het centrum te verlaten via de A470 om een bezoek te brengen aan "Castell Coch". Dit kasteel bied een mooi uitzicht op het dal van de "Taff". Het werd gebouwd op de fundamenten van een 13°eeuws kasteel. De opdrachtgever was eveneens de derde Marquess of Bute, die dezelfde architect (William Burges) gebruikte als bij "Cardiff Castle". De werken begonnen in 1872, toen onverwacht de architect stierf in 1881 werd het overgenomen door een paar collega's die de werken beeindigden in 1891. Het uiterlijk van het kasteel bleef middeleeuws met ronde torens, doch het interieur werd rijkelijk versierd. Na de rondleiding in de kamers vertrokken we naar het laatste kasteel dat we op deze reis in Wales wilden bezoeken " Caerphilly Castle". Dit is het grootste kasteel van Wales wat oppervlakte betreft. Met de bouw werd gestart in de tweede helft van de 13°eeuw. Mede door gebruik te maken van enorme waterverdedigingswerken was het haast oninneembaar. Zelfs tijdens de Engelse Burgeroorlog slaagde Oliver Cromwell er niet in om het te veroveren. Wel werd één van de torens behoorlijk uit het lood geschoten door de kanonnen. Na het nuttigen van een maaltijd in het centrum van het stadje keerden we terug naar de B&B voor onze laatste nacht aldaar.

 

Na het ontbijt en het afscheid, reden we via de kleinere wegen naar de M48 om zo over "The Severn Bridge" Wales te verlaten. Aangezien we niks op het programma hadden, wisselden we de M-wegen eens voorbij Bristol voor de A en de B-wegen. Via Clevedon, Wells, Yeovil ging het naar Dorchester. Daar namen we de A35 die ons naar Bournemouth bracht en zo naar de "B&B" in Brockenhurst. Langs de A35 kwamen we verschillende militaire voertuigen tegen die we de volgende dag terugzagen tijdens de "Battle Day" in het tankmuseum van Bovington.

 

Op zondag reden we (kaart) dus naar Bovington Camp om de jaarlijkse "Battle Day" mee te maken. Eens op de parking en andere kledij aangetrokken, konden we eerst wat rondwandelen tussen de militaire voertuigen en de talrijke verkoopstandjes. Op de arena werden verschillende oorlogssituaties uitgebeeld. Oa uit de ridderperiode, de Amerikaanse burgeroorlog, en de Tweede Wereldoorlog. Uit iedere periode werden 2 scenes nagespeeld. In de namiddag kregen we ook nog bezoek van een aantal oude vliegtuigen en werd er een parade gehouden van de militaire voertuigen. Dankzij het mooie weer waren er veel bezoekers, maar konden we op het einde toch vlot terug keren naar Brockenhurst voor een avondmaal in de plaatselijke pub.

 

Na het ontbijt op maandag reden we naar Lyminton voor een 2° bezoek aan "Isle of Wight"(kaart). Na aankomst met de ferry in Yarmouth, gingen we eerst naar het vlakbij gelegen "Yarmouth Castle".  Dit klein fort werd door Henry VIII gebouwd in 1547, maar heeft nooit een belangrijke militaire rol gespeeld. Vervolgens reden we naar "The Needles" voor een bezoek aan "The Old Needles Battery". Dit werd in 1862 gebouwd ter verdediging tegen een mogelijke Franse invasie. Via een 65m lange tunnel heeft men een prachtig uitzicht op de kustlijn van Hampshire en Dorset. Terug bij de motor wou die niet meer starten, bleek de batterij volledig droog te staat, na het opvullen met een flesje water aangekocht in de shop aan de parking konden we gelukkig weer op pad. In tegenstelling met vorig bezoek volgden we de kustlijn niet, maar reden via de B3399 naar het centrum van het eiland tot in Carisbrooke. Daar stopten we bij "Carisbrooke Castle".  De eerste verdedigingsmuur werd hier gebouwd ter verdediging tegen de Vikings. Na de invasie van de Normandiërs in 1066 werd het kasteel gebouwd. In de loop van de volgende 2 eeuwen werd het verbouwd tot het in 1293 in handen kwam van Edward I. Zo werd het eigendom van de kroon. In november 1647 werd koning Charles I hier gevangen gezet tot september 1648. Later werd het kasteel de officiele resedentie van de gouverneur van het eiland. Na de dood van de laatste gouverneur (Princes Beatrice) kwam het in handen van de "english-heritage". Vervolgens trokken we richting "East Cowes" voor een bezoek aan "Osborne House". Dit is de voormalige zomerresidentie van koningin Victoria, gebouwd tussen 1845 en 1850. Het werd gebouwd als een Italiaane villa in Paladian style door de Londense architect Thomas Cubitt. Na het bezichtigen van de kamers en de tuin, wandelden we ongeveer 1km naar het "Swiss Cottage". Dit huis werd in stukken overgebracht vanuit Zwitserland en in 1853-1856 hier heropgebouwd. Het was bedoeld als oa. hobbyruimte voor de prinsen en prinsessen. Via de lokale baantjes keerden we terug naar Yarmouth waar we nog wat rondwandelden en in een plaatselijke pub een avondmaaltijd namen. Daarna terug de ferrry op en zo terug naar Brockenhurst.

 

Op de laatste dag werd terug een eiland bezocht. Gelegen in Poole Harbour (kaart) is "Brownsea Island" het grootste van de 8 eilanden en bereikbaar met een ferry voor voetgangers. Het is eigendom van de National Trust. Een gedeelte (onder toezicht van "Dorset Wildlife Trust") is slechts toegankelijk onder begeleiding van een gids. Het kasteel is in privebezit en niet open voor het publiek. Het eiland is bekend bij de scouts. Nadat "Robert Baden-Powell" (1857-1941) een boek schreef (Scouting for Boys) testte hij het uit met een groep jongeren op het eiland (1907). Nu nog word het door scouts-groepen bezocht. In de namiddag keerden we terug naar The New Forest en bezochten we er de jaarlijkse " New Forest Show" in de omgeving van Brockenhurst. Dit vind telkens plaats in de laatste week van juli. Rond 18u keerden we terug naar de B&B voor een avondmaal in het gezelschap van Edwin & Janet.

 

Na het ontbijt en het afscheid vertrokken we (kaart) terug huiswaarts. Via de M3 ging het naar de M25 tot aan exit 6 en zo via de A22 en de A25 tot in Westerham. Vandaar volgden we de B2026 richting Crockham Hill tot aan "Chartwell". Dit is het landhuis waar "Sir Winston Churchill"(1874-1965) ruim 40j woonde. Eerst wandelden we wat in de tuin rond en vervolgens de verschillende kamers in het huis. U ziet er oa. een aantal schilderijen gemaakt door Winston zelf. Rond 14u vertrokken we om na een kwartiertje aan te komen bij het 13de-eeuws " Hever Castle". Het werd bewoond door Anna Boleyn in haar jeugd en hier werd ze het hof gemaakt door Henry VIII. We hadden nog net tijd om het kasteel te bezoeken. Daarna via de A21 terug naar de autosnelweg en zo naar Dover, waar we de ferry namen naar Calais en vervolgens naar Tielt.

 

Enkele tips:

 

- Als je met de motor gaat, kies dan voor de kleinere wegen (minder druk en mooier om te rijden).

- In de New Forest wel opletten voor de dieren die vrij rondlopen ook soms in het centrum

  (bv. Beaulieu, Brockenhurst,..). Dit geld voor alle nationale parken!!! 

- Als je verschillende kastelen, tuinen, huizen,... wenst te bezoeken, kijk dan uit voor één van de verschillende bezoeker-passen.

- B&B's hoef je niet vooraf te boeken, die zijn alom aanwezig (tenzij  je zoals wij, verschillende dagen

  in dezelfde wenst te blijven).

- Zorg zeker voor een kaart van Wales met veel details ivm. de namen van de dorpen!!!

 

Hier vind je een lijst met alle bezochte kastelen, tuinen,... in Groot Brittannië.

En dit telkens met een verwijzing naar het internet en al of niet te bezoeken met de Heritage-pas:

 

BEZOCHTE KASTELEN,...

Algemene info vind je op de linkpagina

 
LINKS REIZEN HOME GASTENBOEK E-MAIL