UK RONDRIT MET DE MOTORFIETS 2010: DAG 9

GPS-ROUTE

Tijdens het ontbijt maakten we kennis met een koppel uit Nieuw Zeeland. Die hadden een rondreis doorheen de UK gedaan van 5 weken. Christine had ons intussen verteld dat het reeds iets beter ging met haar man. Iets na 9u verlieten we de oprit en reden binnendoor naar Chinnor om er de oude molen te bekijken. De B4445 (richting Thame) volgden we tot de afslag naar Postcombe aan de A40. Via een ommetje naar Adwell kwamen we terug aan de A40 nabij Tetsworth. Die volgden we verder tot aan de A329 bij Milton Common. Die links opdraaiend dwarsten we reeds voor de derde keer de M40 in korte tijd. Iets verder de weg op naar Great Haseley en Little Haseley tot op het einde van de weg. Daar links naar de B480, die we naar Stadhampton volgden. Vanaf hier volgden we even de A329 to we rechtsaf naar Drayton St  Leonard konden, om vanaf daar Dorchester te volgen via Berinsfield. In Dorchester wandelden we even rond.

CHINNOR   MM

De Standerdmolen in Chinnor, gebouwd rond 1750 en afgebroken in 1966. Sinds enkele jaren word hij door vrijwilligers terug toonbaar gemaakt voor het publiek.

De slingerende weg nabij Little Haseley (foto komt van Google Earth)

Veel voorkomende wegwijzers

DORCHESTER   MM

De hoofdstraat

Het postkantoor

Prachtige koets bij het George Hotel

Toegang naar de abdij

Na zo'n 20 min reden we naar de A4074 die ons iets verder bij Warborough bracht. Hier hielden we halt bij een locale pub, doch deze was nog niet open zodat we snel verder reden via de A329. Die bleven we volgen tot we rechts konden afslaan naar Berrick Salome. Het eerste deel van deze weg geeft je het gevoel doorheen een tunnel te rijden. Net vóór Berrick Salome konden we links naar Chalgrove, die weg bracht ons aan de B480. Hier zagen we een wegwijzer staan met "Battle Field". Die volgden we, na het dwarsen van de B480, tot aan het monument enkele honderden meters verder. Terug aan de B480 draaiden we die links op naar Cuxham en daar rechtsaf naar Brightwell Baldwin. Doorheen dat dorpje ging het verder naar Ewelme, waar net vóór het centrum nog een kleine omlegging volgde. Via vooral smalle landelijke wegen en de hulp van de gps ging het verder langsheen oa Ipsden, Stoke Row en Nuffield tot aan de A4130. Die bracht ons naar Nettlebed. Na een korte stop in het centrum draaiden we de B481 op en volgden de wegwijzers naar Greys Court. Hier werd de motorfiets stilgelegd voor zo'n 3u.

WARBOROUGH   MM

De "Six Bells" in Warborough werd in diverse afleveringen van Midsomer Murders gebruikt

Op weg naar Berrick Salome

Hier vond een kleine veldslag plaats tussen de Royalisten  en de Parlementariërs (Civil War). Hoewel de slag militair gezien van minder belang was, waren de politieke gevolgen groter door de dood van de parlementariër John Hamden.

IPSDEN   MM

Op weg in de omgeving van Ipsden (foto's komen van Google Earth)

NUFFIELD

NETTLEBED   MM

Vanaf de 14de eeuw werd Nettlebed bekend voor de baksteenindustrie en dit tot tot 1930. In het centrum kan je nog één van de ovens bekijken

GREYS COURT: 7.1£ (N.T.)

Horse Wheel

Men kon zowel water oppompen met paarden of door een ezel

Overblijfsel van een vroeger kasteel

Smalle en steile trap naar de top van de toren

Zicht op de tuinen

Het landhuis (te bezoeken met tijdsvermelding op het ticket)

In de keuken

Moon bridge

Ice-house

Het huis dateert uit de 16de eeuw, terwijl de kasteeltoren 4 eeuwen vroeger werd gebouwd. Het werd in 1937 eigendom van Sir Felix Brunner en zijn vrouw Elizabeth. In 1969 werd het geschonken aan de NT, terwijl de familie er bleef wonen, en dit tot 2003 toen Lady Brunner overleed.

Omstreeks 15u30 werd de motor terug gestart voor een rit naar Henley-on-Thames. Eens in het centrum rechts de A4155 op, tot we na enkele km links de Mill Lane in konden. Die volgden we tot aan een parking en wandelden daarna tot aan de Thames. Via een voetgangersbrug bereikten we de sluis. Na wat rondwandelen  keerden we terug naar het centrum, waar we een terrasje bezochten naast de Town Hall. Hierna terug de A4155 op (richting Marlow) tot in Mill End. Hier sloegen we af naar Hambleden, waar we eventjes halt hielden. Vervolgens via Frieth en Fingest naar Turville. Voorbij dit dorpje rechtsaf en langsheen Ibstone naar Stockenchurch. Hier volgden we even de A40 tot we linksaf konden naar Radnage. Net vóór dit dorpje ging het rechtsaf, om iets later op dezelfde weg te komen als deze morgen. Enkele minuten later stonden we terug bij de B&B. Omstreeks 19u gingen we naar de dichtbij gelegen pub "The Bird In Hand" voor een avondmaal. Daarna wandelden we nog wat in het centrum.

HENLEY-ON-THAMES   MM

Voetgangersbrug over de Thames

De Town Hall

Wegwijs

in het centrum

HAMBLEDEN   MM

Op weg naar Frieth (foto komt van Google Earth)

Net vóór Turville (foto komt van Google Earth)