UK RONDRIT MET DE MOTORFIETS 2010: DAG 3

GPS-ROUTE

Net als gisteren konden we iets vóór 9u de motor starten. Vandaag namen we afscheid van de kust tot we op de laatste dag terug in Dover zouden zijn. Via het centrum ging het binnendoor naar de B1084. Even later de B1078 op en zo doorheen "Tunstall Forest" naar Tunstall. Daar linksaf op de B1069 tot aan het oud vliegveld "RAF Bentwaters". Hier rechtsaf en binnendoor via Campsey Ash naar Hacheston aan de B1116. De landelijke baantjes brachten ons voorbij Monewden en Framsden aan de B1077. Hier volgden we een groep van oudere sportwagens die op weg waren naar een meeting in "Helmingham Hall". Wij reden verder langsheen Gosbeck naar Barham. Rijdend naast de A14 kwamen we aan de A140 en konden zo de A14 dwarsen en naar Needham Market rijden. Net vóór het centrum stopten we bij "Bosmere Mill", doch deze was niet open voor het publiek. Iets verder reden we dan de parking op van "Needham Lake". Hier maakten we een praatje met een lokale motorrijder terwijl we keken hoe enkele mannen zich amuseerden met radiogestuurde bootjes op het meer. Na zo'n 20 minuten reden we het centrum in om daar de B1078 te kiezen naar Barking. Via Wattisham naar de B1115, die we volgden tot in Hitcham. Daar terug over landelijke wegen via Kettlebaston en Brent Eleigh naar de A1141, die we volgden we naar Lavenham. Na anderhalf uur rondslenteren in het centrum ging het verder naar de A134. Die reden we rechts op richting Bury St Edmunds, om zowat direct links een binnenweg te kiezen. Via Stanningfield en Hawstead kwamen we terug aan de A134, die we nu bleven volgen naar het centrum van Bury St Edmunds. Hier bezochten we de abdij-ruïne en het bijhorende park.

De B1078 doorheen het Tunstall Forest (foto komt van Google Earth)

Op weg naar Barham (foto komt van Google Earth)

NEEDHAM LAKE: GRATIS

Nabij Kettlebaston (foto komt van Google Earth)

LAVENHAM

https://www.lovelavenham.co.uk/

Typische bouwstijl

Tuinfeest in "the Little Hall"

werd aangekondigd op de markt

De eigenaars komen af en toe het kanaal over om deel te nemen aan Classic Races

BURY ST EDMUNDS ABBEY RUÏNES: GRATIS

De kathedraal

Zicht op de kathedraal van bij de ruïnes

De abdij werd in 1020 gesticht door de Benedictijnen. Hier werd het lichaam van de heilige koning Edmund begraven. Eeuwen lang was het dan ook een pelgrimsoord waardoor de abdij groeide in kracht en rijkdom. Tijdens het bewind van Hendrik VIII in de 16de eeuw werd de abdij vernietigd. Naast de huidige kathedraal zie je aan de ene kant de abdijpoort en aan de andere kant de Norman Tower.

Na het bezichtigen van de ruïne en de tuin, reden we doorheen het centrum naar de A143 die we volgden richting Stradishall tot in Horringer. Hier volgden we de wegwijzers naar Ickworth House voor een bezoek aan de tuin en het huis. Na zo'n 2u reden we verder via de A143 tot we rechtsaf konden. Langsheen Chevington en Ousden kwamen we aan de B1085 in Dalham. Die draaiden we rechts op, om even later (net voorbij de molen) linksaf naar Newmarket te rijden via Ashley. In het centrum van Newmarket volgden we de A1304 richting Cambridge. Aan het groot rondpunt (met paard) volgden we verder de A1304 naar de A11. Die volgden we tot aan de splitsing met de A505. Deze laatste bracht ons net voorbij de M11 bij het "Imperial War Museum" nabij Duxford. Na een korte stop hier, reden we verder tot aan de afslag naar Thriplow. Verder langs Newton en Harston naar de A10. Deze volgden we al over de M11 naar Cambridge. met de hulp van de GPS reden we vlot omheen het oude centrum naar de geboekte B&B. Hier kon de motor een dagje rusten naast het huis achter een afgesloten poort. Eens omgekleed, wandelden we naar het centrum om iets te gaan eten in één van de vele pubs.

ICKWORTH HOUSE: 8.30£ (N.T.)

Vervoer tussen de parking en het huis

De Rotunda

Het landgoed Ickworth was eigendom van de Hervey familie vanaf de 15de eeuw tot het in 1956 eigendom werd van de Nationaal Trust. Tot in 1998 werd een gedeelte nog steeds gebruikt door de familie, dat deel is nu in gebruik als hotel. Het vooraanzicht meet zo'n 180m met de opvallende 30m hoge rotonde in het midden. Die is gebaseerd op een ontwerp van de Italiaanse architect Mario Asprucci en werd gerealiseerd door de gebroeders Sandys in opdracht van de 4de graaf van Bristol in 1795. Toen hij stierf in 1803, werd het voltooid door de 5de graaf van Bistrol. Veel van de te bezichtigen schilderijen, meubilair, porselein en een collectie Georgisch zilver werden meegebracht tijdens de vele reizen doorheen Europa door de 4de graaf.

Rotonde aan de A1304

IMPERIAL WAR MUSEUM (NIET BEZOCHT)

We kwamen hier een uur vóór sluitingstijd aan, zodat we het niet meer bezochten. Mogelijks tijdens een volgende trip voorzien we een dag om dit te bezoeken.

Weg tussen Thriplow en Newton, net voorbij de bocht lag een wagen zijdelings in de gracht, hij had moeten uitwijken voor een tegenligger die in het midden van de weg reed.

(foto komt van Google Earth)

ARCHWAY HOUSE: 70€ (KAMER/NACHT)

Motor kon naast het huis achter de afgesloten poort geparkeerd worden

HET WEER: DROOG, AFWISSELEND BEWOLKT EN ZONNIG

UK RONDRIT2010 DAG 4