UK RONDRIT MET DE MOTORFIETS 2010: DAG 2

GPS-ROUTE

Op zaterdagmorgen terug wakker omstreeks 7u. Terwijl Sabien nog sliep, een bezoek aan de badkamer en dan maar een half uurtje gaan wandelen in het dorp. Hierna de motorkledij aan en de motor terug laden. Na een heerlijk Brits ontbijt konden we de motor opnieuw starten iets vóór 9u. Direct ging het de A2 op naar de M25. Die volgden we Noordwaarts doorheen de Darrfordtunnel om iets verder de A13 op te rijden tot aan de A1089. Die volgden we naar Tilbury waar we dan ook de bordjes zagen naar Tilbury Fort. Bij de lokale pub bleek een motormeeting aan de gang, toen we daar eerst stopten vertelden ze ons dat er aan het fort eveneens parkeerplaats was. Na een korte babbel reden we tot bij het fort. Eerst (het fort ging pas om 10u open) bekeken we de drukte op de Thames. Iets na 11u reden we terug verder via afwisselend 2vaks- en 1vakswegen, zo ging het oa langsheen Linford, Ramsden Bellhouse, Bicnacre naar Maldon. Hier hielden we omstreeks 13u halt bij het haventje aan de rivier Blackwater. Na het nuttigen van een broodje in een pub, wandelden we hier nog wat rond op de kade in de gezellige drukte.

TILBURY FORT: 4.20£ (E.H.)

De toegangspoort

Zicht op het binnenplein

In één van de tunnels

Het huidige fort werd gebouwd op het einde van de 17de eeuw. Het verving een kleiner verdedigingswerk uit de 16de eeuw, gebouwd in opdracht van Hendrik VIII. Het zware geschut stond aan de oever van de Thames ter verdediging tegen vijandige scheepsvaart. de 3 andere zijden werden oa beschermd door een dubbele gracht en kleiner geschut. De verschillende geschutsposten werden onderling verbonden door diverse tunnels. Het bleef bemand tot na de 1ste Wereldoorlog. Het enige wapenfeit was het neerhalen van een Duitse Zeppelin tijdens die oorlog.

HAVENTJE VAN MALDON AAN DE RIVIER BLACKWATER

Gezellige drukte

Toen we terug bij de motor (aan de kerk) kwamen, werden we door een bewoonster aangesproken, bleek dat hier enkel bewoners mochten parkeren. Hierna reden we terug verder al over vooral landelijke wegen naar Colchester. Onderweg hielden we even halt aan Abberton Reservoir. Voorbij Colchester dwarsten we de River Stour en kwamen we via oa Stutton en Holbrook aan de oever van de River Orwell. Iets verder zagen we de Orwell Bridge (A14) liggen. Via de A14 en de A12 ging het omheen de stad Ipswich naar Woodbridge. Daar ging het doorheen het centrum naar de B1084 die ons naar Orford bracht. Bij het binnenrijden van het centrum hielden we omstreeks 16u30 halt aan de B&B. Blijkbaar was de eigenares niet aanwezig, zodat we met de motor naar het lokale kasteel reden. Na het bezichtigen keerden we terug en konden nu wel kennis maken met Katharina. Na het verfrissen en omkleden, wandelden we via het centrum naar de Quay. Daar had Katharina intussen reeds een tafel gereserveerd in "The Jolly Sailor". Die reservatie bleek niet overbodig, want het was er erg druk. Na een heerlijke maaltijd wandelden we nog tot aan de River Alde en volgden toen een wandelpad doorheen de velden terug naar het centrum.

ABBERTON RESERVOIR

RIVER ORWELL

Welkom in Orford

ORFORD CASTLE: 5.30£ (E.H.)

Dit koninklijk kasteel werd in de 12de eeuw gebouwd in opdracht van Hendrik II. Enerzijds als verdediging van dit stuk kust en anderzijds als reactie op de ambities van Hugh Bigod een machtige baron met vestigingen in de omgeving. Orford was in die periode een welvarende nederzetting met een drukke haven. het meest in het oog springend is de 27m hoge donjon, die rond gebouwd is met 3 uitspringende rechthoekige torens. Vanaf de 14de eeuw werd het kasteel steeds minder belangrijk toen de riviermonding geleidelijk aan verzandde en de handel afnam.

ASHANWELL B&B: 65£ (KAMER/NACHT)

HET WEER: DROOG EN ZONNIG

UK RONDRIT2010 DAG 3