Schotland 2008: Dag 14

GPS-Route

Vandaag stonden enkele passen op het programma. Ondanks de dreigende hemel gingen we van start via de A591 (Pass of Dunmail Raise) naar Ambleside. Onderweg kregen we enkele buien te verwerken. Een binnenweg net voorbij Rydal die het centrum van Ambleside vemijd, bleek afgesloten voor het verkeer, zodat we er toch doorheen het centrum moesten. Eens op de A593 ging het tot de afslag naar de Wrynose Pass iets voorbij Skelwith Bridge. Tijdens de laatste kms werden de kranen boven ons volledig opengezet, zodat we de afslag voorbij reden om iets verder te stoppen. Daar deed ik het regenpak aan en wachtten we even af wat het weer zou doen. Na zo'n 10 minuten hield het op met regenen en besloten we toch de pass op te rijden. Deze Pass is een mooie opwarmer voor de Hardknott Pass die erop volgt. Tussendoor hielden we enkele keren halt om te genieten van het uitzicht. Iets voor Cockley Beck kwamen we bij deze laatste. In het eerste deel viel de stijging nog goed mee, maar in het 2de deel gaat via enkele steile korte bochten omhoog. In dat gedeelte kwamen we enkele auto's tegen waarvan ééntje zo goed als geen plaats kon maken. Na zelf te stoppen in de bocht konden we elkaar kruisen. Eens boven hielden we terug een korte pauze. Hierna volgde de afdaling langs de andere kant. Beneden namen we nog enkele foto's en waren blij dat we deze Pass konden doen in droge omstandigheden. Via Eskdale en Santon Bridge ging het verder tot we iets voor Santon halt hielden aan de Bridge Inn aan de River Irt voor een frisdrank.

uitzicht vanaf de Wrynose Pass net voorbij de B5343
hier ook de gekende stenen muurtjes

halfweg de Pass hielden we nog even halt

terugblik

de ruige omgeving

iets verder zicht op de afdaling langsheen de River Duddon en in de verte de Hardknott Pass

van de ene Pass naar de andere

nabij de River Duddon

nog een laatste waarschuwing

terugblik bovenaan de pass

terug beneden zicht op de afdaling

gelukkig niet veel verkeer hier

even pauzeren in deze Inn

nabij de brug over de River Irt

De weg verder volgend kwamen we voorbij Santon aan de A595, die eventjes zuidwaarts op tot aan de B5344. Langsheen Drigg reden we naar Seascale aan de Ierse Zee. Hier hielden we halt op de parking om in de lokale shop wat eten te kopen. Na de picknick volgden we de B5344 tot we nabij Gosforth terug aan de A595 kwamen. Hier ging het noordwaarts tot in Egremont, waar we het lokaal kasteel bezochten. Hierna keerden we terug tot aan de A95, doch nu kozen we de lokale weg richting Wilton. Iets verder aan een knooppunt draaiden we links de weg op naar Ennerdale Bridge. Vandaar naar de A5086 die ons naar Cockermouth bracht. Hier ging het rechts de A66 op naar Bassenthwaite Lake.

Seascale aan de Ierse Zee

Egremont Castle: gratis
Het kasteel werd gebouwd van 1130 tot 1140 door William de Meschines. Verdere uitbreidingen kwamen in de 13de eeuw. Vanaf de 16de eeuw verviel het in de hedendaagse ruïne.

de lokale weg naar Ennerdale Bridge

rond punt aan de A66 nabij Cockermouth

Bassenthwaite Lake

We bleven nog even de A66 volgen tot Braithwaite waar we de B5292 (Whinlatter Pass) op konden. Na enkele kms hielden we halt bij een uitkijkpunt, waar je een mooi zicht krijgt op Bassenthwaite Lake. De weg volgend kwamen we voorbij het Whinlatter Visitor Centre. Hier wandelden we even in de shop en dronken iets in het cafe. Iets voorbij High Lorton draaiden we de B5289 op en reden via Crummock Water en Buttermere naar de Honister Pass. Op de top kom je voorbij de Honister Slate Mine. Na de afdaling loopt de B5289 verder langsheen Bowder Stone en Derwent Water naar Keswick.

zicht op Bassenthwaite Lake en de omgeving vanaf de Whinlatter Pass

uitzicht vanaf de Pass nabij High Lorton

de B5289 nabij Crummock Water

waterval aan de overzijde van Buttemere

de Honister Pass

The Bowder Stone: gratis

Het weer: 's morgens enkele pittige buien, daarna bewolkt maar droog en zelfs af en toe een zonnetje