Schotland 2008: Dag 10

GPS-Route

Vandaag stond een rondrit op Skye op het programma. Tijdens het ontbijt kregen we nog een tip van een Nederlands stel ivm een waterval in de buurt van Lealt. Via de A87 langsheen Loch Ainort om vervolgens op het einde van het Loch een lokale weg  te nemen om zo langs de andere kant van het Loch verder te rijden. Deze weg was duidelijk aan dringende herstellingen toe. Onderweg kregen we mooi uitzicht op Isle of Raasay. We kwamen terug aan de A87 net voor Sconser, die we verder volgden naar Portree. Op dit deel werden we enkele keren opgehouden door wegenwerken. Daar aangekomen hielden we halt voor enkele foto's, doch de gekende foto van de gekleurde huisjes bij de haven bleek totaal mislukt. Portree verlieten we via de A855, onderweg hadden we uitzicht op de Old man of Storr. Net voor de afslag naar Lealt stopten we op de parking, voor een bezoek aan de watervallen. Na de wandeling reden we verder om op het einde van Loch Mealt de parking op te rijden nabij Kilt Rock. Daar stonden 2 Nederlandse Harley-rijders. Even later kwamen nog enkele Pan-rijders aan, eveneens uit Nederland.

Uitzicht op Isle of Raasay met de opvallende Dùn Caan

Portree Harbour

deze foto komt van: http://www.photoeverywhere.co.uk/index.htm

zicht op de baai

de Storr met de Old Man of Storr

Loch Fada

Loch Leathan

uitzicht op de prachtige kust

de watervallen nabij Lealt

Vertrekkend vanaf de parking langs het wandelpad krijgt men direct zicht op de bovenste waterval. Na de korte wandeling komt men hoog boven het water uit. Onder u ziet u de volgende ruïnes staan. Hier werd het aangevoerde diatomite (werd oa gebruikte voor de aanmaak van dynamiet) gedroogd, voordat het via schepen naar oa Zuid-Afrika vertrok. Indien men vanaf het bord aan de rechterkant iets naar beneden gaat, krijgt men de onderste waterval te zien.

Kilt Rock

zicht op de rotsen

en de loodrechte waterval

de omgeving

Loch Mealt

De A855 verder volgend kwamen we oa voorbij Brogaig, Balmaqueen en Duntulm. Iets voorbij die laatste hielden we halt bij het gelijknamig kasteel. Vervolgens ging het naar het Sky Museum of Island Life. Hierna reden we naar de haven van Uig. Van hieraf kozen we de A87 om op het einde van Loch Snizort Beag links de B8036 op te draaien. In Skeabost Bridge de A850 op, langs de overzijde van dat Loch. Die bracht ons naar Dunvegan Castle, intussen viel er af en toe wat regen. Na het bezoek besloten we wegens de fellere regen  de rit naar Glendale over te slaan en meteen via de A863 en de A87 terug te keren naar de B&B. Vandaar de korte rit heen en terug naar Broadford voor een avondmaal.

zicht op Brogaig

de omgeving

en Staffin Island

de omgeving van Balmaqueen

Duntulm Castle: gratis
Het kasteel werd gebouwd in de 14de en 15 de eeuw. In de 17de eeuw werd nog een toren toegevoegd. Het was jarenlang het kasteel van de MacDonalds tot die rol werd over genomen door het nieuwe Armadale Castle (einde 18de eeuw). Daarna verviel het in de huidige ruïne, die niet meer toegankelijk is voor bezoekers.

Skye Museum of Island Life: 2£50
Bij aankomst op de parking zagen we enkele motoren staan uit Noorwegen, terwijl iets later de Nederlandse pan-rijders eveneens halt hielden. In het museum krijg je een idee over het harde leven hier op het eiland in de 19de eeuw.

zicht op de haven van Uig en de binnenkomende ferry

koffiepauze in de Orasay Tea Room

De bank komt naar je toe in de kleine dorpjes

terugblik op Uig vanaf de A87

Dunvegan Castle: 7£50
Het eerste kasteel werd in de 13de eeuw gebouwd in hout, enkel de muur er omheen was van steen. Tot 1748 was het enkel toegangkelijk vanaf de zee. Door de eeuwen heen kreeg het zijn huidig uiterlijk. Halfweg de 19de eeuw verliet de 25ste leider van de clan Mac Leod het kasteel wegens financiële problemen. Het bleef leeg staan tot 1929, toen de 29ste leider er ging wonen. In 1933 werd het opengesteld voor het publiek.
watervallen in de tuin

zonnewijzer

mooie borders

Het weer: zonnig tot halfweg de namiddag, daarna eerst een beetje regen en vervolgens enkele ferme buien