Schotland 2008: Dag 7

GPS-Route

Vandaag stond een rondrit in het hoge noorden op het programma. Omstreeks 9u reden we via de A894 doorheen Scourie naar de T-splitsing met de A838. Daar reden we rechtsaf richting Lairg langsheen verschillende Lochs. Op het eerste gedeelte (oa Loch Stack en Loch More) zagen we de wolkenslierten hangen, zodat het zicht beperkt was. Doch bij het grote Loch Shin was het behoorlijk mistig. Aangekomen bij de A836 ging het linksaf richting Tongue. Deze single road volgden we doorheen het weidse landschap tot in Altnaharra.

Zicht op Ben Stack vanaf de A838

Rijdend langsheen Loch Stack

Loch Shin in de mist

De A836 nabij Altnaharra
Terugkijkend naar het zuiden

Eerste zicht op Loch Naver

Net voorbij het centrum van Altnaharra reden we aan het kruispunt rechts de B873 op langsheen Loch Naver. Bijna op het einde van het Loch hielden we halt bij Grumbeg. Verder rijdend langsheen de River Naver kwamen we in Syre, waar we het kerkje bezochten. We reden vervolgens verder langs de rivier (nu op de B871) naar de A836. Die volgden we eerst tot aan de Toeristische Dienst in Bettyhill. Doch dit was gesloten op zondag. We keerden dan maar terug naar het centrum om in de lokale shop (met benzinepomp) spijs en drank te halen. Na de maaltijd volgden we de A836 naar Tongue. Daar het centrum naar de benzinepomp, doch eveneens gesloten op zondag. Vervolgens langsheen oa Loch Loyal en Loch Staing terug naar het kruispunt bij Altnaharra.

Grumbeg: gratis
Langs de weg tussen Altnaharra en Bettyhill kan je 16 plaatsen bezoeken die een rol speelden in de lokale geschiedenis. Dit is bekend als de Strathnaver Trial. Meer info vind je in het in het Strathnaver Museum te Bettyhill (gesloten op zondag). De families die hier woonden, moesten net zoals zo'n 1000 andere in 1819-1820 dit gebied verlaten, om plaats te maken voor duizenden schapen. Dat bracht volgens de landheer (de Duke of Sutherland) meer op voor hem. Hier bevonden er zich eveneens oude begraafplaatsen.
Zicht op de ruïne en Loch Naver

Syre Church: gratis
Dit ijzeren kerkje werd hier gebouwd omstreeks 1891 door de Free Church of Scotland, dit ten dienste van de klene gemeenshappen in de omgeving. Naast het kerkje stond destijds een grote ijzeren boerderijschuur, die wegens zijn slechte staat werd afgebroken in 2000. Op enkele zondagen word hier nog steeds een dienst gedaan. De andere zondagen word een dienst gedaan in Altnaharra Church.

Torrisdale Bay bij Bettyhill

De A836 richting Tongue

Castle Varrich in Tongue

De brug (A838) over de Kyle of Tongue

Genieten van het uitzicht van ....

de omgeving aan de A836 richting Altnaharra

en Loch Craggie

Opnieuw aangekomen aan het kruispunt bij Altnaharra, draaiden we de enige weg in die we nog niet hadden gedaan. Deze smalle weg (zonder passing places) bracht ons langsheen Loch Meadie, Dun Dornaigil en Loch Hope tot aan de A838. Die volgden we richting Durness langsheen het mooie Loch Eriboll, waar we halt hielden in een kleine Tea-Room.

De smalle weg naar Loch Hope

Loch Meadie

en de omgeving

Dun Dornaigil: gratis
Deze ronde toren dateert van zo'n 2000j geleden. De dikke muren waren voorzien van holtes die verbonden waren met een stenen trap. Hij werd gebouwd ter bescherming tegen rovers en was goed verdedigbaar dankzij de kleine en lage ingang. Vanaf de hoge muur kon men de aanvallers bestoken met oa stenen.
Zicht op de kleine ingang.

Foto komt van: http://www.stonepages.com/

Langsheen Strathmore River verder naar Ben Hope en Loch Hope in het gezelschap van de schapen

Onderweg kwamen we nog deze waterval tegen

Zicht op Loch Hope en een eenzame camper

Samen op weg naar Loch Eriboll op de A838

Loch Eriboll

Na de drankpauze vervolgden we de weg langsheen Loch Eriboll. Net voorbij de afslag naar Rispond, kregen we een mooi zicht op de atlantische oceaan en het eiland 'Eilean Hoan'. Eens voorbij Durness ging het terug zuidwaarts richting Scourie, hier kwamen we het Belgisch koppel tegen met de bestelwagen. Nabij Rhiconich draaiden we links de B801 op. Langs Loch Inchard reden we nog tot Kinlochbervie en Oldshoremore. Daarna terug naar de A838 en zo terug naar Scourie. Na het tanken kwamen we aan in de B&B, daar bleek de eigenares zich pijn te hebben gedaan aan de voet, en moest ze nog foto's laten nemen in het hospitaal (Inverness), dit zou zo'n 5 duren. Er waren nog nieuwe gasten op weg, zodat de voordeur gewoon open bleef terwijl ze weg waren. Toen we naar het restaurant wandelden kregen we onze eerste regenbui sinds we in Schotland waren. Na de maaltijd zagen we enkele motoren staan op de camping uit Zwitserland waaronder 2 V-max motoren met side-car en 3 BMW-motoren. Daarna wandelden we nog wat aan de baai en in de omgeving van de B&B.

Nabij Rispond uitzicht op de Atlantische oceaan

Langs de A838 tussen Durness en Scourie

Nabij Kinlochbervie

Loch Inchard

nabij Achriesgill

Het restaurant bij de camping

de Zwitsere motoren

Scouriebaai

Foto samengesteld uit 2 van onze foto's door Diego van http://www.stonepages.com/

Uitzicht op de Atlantische oceaan nabij de B&B

Scourie bij valavond

Het weer: in de voormiddag nevelig en even wat mist, daarna blauwe lucht en verder warm. 's avonds een hevige maar korte bui.