Schotland 2006: Dag 6

1: Fyvie Castle

2: Haddo House

3: Collieston

Na het ontbijt begon de rit opnieuw via de A93. Die volgden we tot iets voorbij Ballater waar we de A97 opdraaiden. Hierna de B9119 via Tarland naar de A980 en zo naar de A944 die we verder volgden via Alford tot aan de B992. Via Keig en Auchleven naar Inch. Iets verder even de A96 op richting Colpy en terug de B992 op tot aan de A920. Die draaiden we rechts op en  volgden hem tot aan de B9001. In Rothienorman zagen we dan wegwijzers naar Fyvie Castle. Na het bezoeken van de tuin en kasteel ging het verder over de B9005. Even voorbij Methlick zagen we de bordjes voor Haddo House. Hierna reden we naar Ellon om vanaf de A90 binnendoor via Auchmacoy naar Collieston te rijden voor het Cransdale uitzicht op de Noordzee. Na het rondwandelen, reden we naar de A975 die we volgden tot in Newburgh, daar de B9000 op tot in Pitmedden waar we de B999 kozen. Iets voor Potterton de B977 op richting Aberdeen Airport. De A947 bracht ons vervolgens aan de A96 die we dan weer volgden weg van Aberdeen tot in Kintore, om dan via de B977 doorheen Dunecht en Echt te rijden tot aan Raemoir. Daar volgden we rechts de A980 tot in Torphins waar we tenslotte de B993 opdraaiden om zo op de A93 te komen. Die volgden we dan tot in Braemar. Na de maaltijd deden we nog één van de uitgestippelde wandelingen.

Fyvie Castle : 8.00£

Het kasteel

Detail

De tuin

Colonel William Gordon (1766)

Hier bezochten we eerst de ommuurde tuin (een mix van bloemen en groenten).

Daarna het kasteel (open vanaf 11u).

Dit 13de eeuwse kasteel was goed gekend in koningklijke kringen, het werd oa bezocht door Edward I en Robert the Bruce.

Vanaf 1390 kwam het in handen van 5 succesvolle families, Preston, Meldrum, Seton, Gordon en Leith.

Iedere families zou één van de 5 torens bijgebouwd hebben.

Binnenin is het rijkelijk versierd met oa wandtapijten uit de 17de eeuw en vele schilderijen.

Haddo House : 8.00£

Vooraanzicht

achterzijde vanuit de tuin

Haddo House is enkel te bezoeken in groep met een gids.

Zo wandelden we eerst rond in de tuin en het park tot het tijd werd om aan de rondleiding te beginnen.

Sinds het gebouwd werd in  1732 word het bewoond door de Gordon familie, die later de titel van Earl en Marquesses of Aberdeen kregen.

In 1880 kreeg het huis een volledige opfrissing qua interieur.

Zo was de 4de Earl van Aberdeen, George Hamilton Gordon (1784-1860) van dec 1852 tot feb 1855 de eerste minister van de UK.

Naast de vele familieschilderijen zie je er ook een reeks kasteelschilderijen van James Gillis.

Cransdale uitkijkpunt nabij Collieston

De ruwe kust

zicht op Collieston

Avondwandeling

zicht op de A93

vanop Lion's Face zicht op Invercauld house

Vanuit het centrum kan je verschillende gemarkeerde routes wandelen.

Wij kozen de groene route, die brengt je eerst langs de A93 in Zuidelijke richting.

Na ongeveer een km gaat het linksaf langs een pad omhoog.

Eens boven staat er een wegwijzer terug naar links en trek je het bos in.

Maar toch eerst even doorgaan (gele route), zo kom je bij Lion's Face waar je een mooi uitzicht hebt.

Je ziet er oa Invercauld House liggen vanuit de hoogte (ook te zien vanaf de A93), het is eigendom van de Clan Farquharson.

Het weer: Afwisselend zonnig en bewolkt, gans de dag droog.