Schotland 2006: Dag 2

3: Scotts View

4: Smailholm Tower

5: Crichton Castle

Na het ontbijt gingen we terug op weg, de weersverwachtingen waren beneden alle peil. Eerst even terug via de B6318 om binnendoor dan de B6320 te bereiken die we volgden tot in Bellingham. Vandaar terug binnendoor om Kielder Water te bereiken. Daar hielden we even halt aan de dam. De weg verder volgend kwamen we voorbij de Schotse grens en mochten de regenkledij terug aan. In Saughtree draaiden we de B6357 rechts op richting Bonchester Bridge. Daar aangekomen bleek de weg verder afgesloten voor alle verkeer. Dan maar even terug om de A6088 te nemen tot in Chesters om vandaar af binnendoor te rijden naar de A68. Zo bereikten we dan vlot ondanks de zware buien Jedburgh voor een bezoek aan de abdijruïne. Gelukkig gingen de sluizen even terug dicht. Na het bezoek volgden we verder de A68 tot St Boswells. Daar de B6404 op tot we de wegwijzers zagen naar Scotts View via de B6356. Na een stop aan het uitkijkpunt vervolgden we de weg tot we rechtsaf weg konden naar Smailholm. Onderweg zagen we onze volgende bestemming reeds op een heuvel staan. Smailholm Tower kan je bereiken via een smalle binnenweg en het laatste stukje via een verhard pad. Terug op weg reden we via de B6397 naar Earlston waar we terug de A68 opkonden richting Edinburgh. Intussen gingen de hemelsluizen terug volledig open. De A68 bleven we volgen tot we via de B6458 en de B6367 Crichton bereikten. Daar wandelden we naar het plaatselijk kasteel. Eens terug bij de motor besloten we het bezoek aan Edinburgh te laten vallen wegens de hevige regen (we hadden niet eens de helm afgezet om de ruïne te bezoeken). Het ging terug naar de A68 en zo via de A720 en de A701 naar Penicuik. Daar tenslotte de A766 op tot aan de A702. Iets verder (net voor Carlops) hadden we dan onze volgende slaapplaats voor de volgende 2 nachten. Daar werd meteen alles gedaan om de kledij en de helmen terug droog te krijgen. We hadden intussen besloten om de volgende dag bij heel slecht weer Edinburgh te verkennen met het openbaar vervoer. 's Avonds werden we door de eigenaar naar Carlops gebracht voor een maaltijd in het hotel. Hij toonde ons intussen hoe we via een wandelpad terug konden naar de B&B.

Kielder Water

Zicht vanop de dam op Kielder water

en op de North Tyne

De grens tussen Engeland en Schotland

eerste kilometers op Schotse bodem

Jedburgh Abbey : 3.50£

Rond 1138 werd hier een priorij voor de augustijner kanunniken gebouwd door koning David 1.

In 1154 kreeg ze de status van abdij. In 1285 huwde koning Alexander hier met zijn tweede vrouw.

Tijdens de verschillende invallen van de Britten, werd ze 9x verwoest (de laatste keer in 1545) en 8x heropgebouwd.

Scotts View

Dit uitkijkpunt werd genoemd naar de schrijver Walter Scott die hier steeds halt hield

als hij onderweg was met de koets en paarden. Het verhaal gaat dat op de dag van zijn

begrafenis de paarden eveneens halt hielden op dit punt.

Smailholm Tower : 3.00£

Vanuit deze 16de eeuwse toren (17m hoog) heb je een wijds uitzicht in alle richtingen.

Hierin zocht het gezin een veilig onderkomen bij vijandigheden.

Op de bovenste verdiepingen kom je meer te weten over Walter Scott.

In 1645 werd het aangekocht door één van zijn voorvaderen.

Crichton Castle : 3.00£

Het meest opvallende aan deze ruïne is de Italiaanse decoratie uit 1585.

Dat werd gedaan in opdracht van Francis Stuart die de ideeën opdeed tijdens zijn

reizen in Frankrijk en Italië.

Patieshill Farmhouse : 25.00£ pp/pn

ontbijt: oa keuze tussen Schots ontbijt en vis

Het weer: tot halfweg de voormiddag bewolkt, daarna hevige regen tot s'avonds.