PYRENEEËN 2009: DAG 3

GPS-ROUTE

Net als gisteren kwam de dag rustig op gang, in afwachting van het ontbijt wat rondhangen op het terras met de anderen. Omstreeks 9u30 kon de motor gestart worden voor een bezoek aan Oradour-Sur-Glane. Dit dorpje hadden we tijdens een vorige trip (1991) reeds bezocht in slechte weersomstandigheden. Vandaag zou het (te?) warm worden. Eerst naar de D940, die we volgden tot in Eymoutiers. Daar de D979 op tot aan de D15. In Linards even de D12 tot we weer de D15 oppikten. Vanaf Saint-Hilaire-Bonneval werd dit de D32. Via La Planche en Solignac kwamen we in Bosmie-L'Aiguille aan de N21. In Aixe-Sur-Vienne volgde eerst een tank- en drankpauze voor we naar de D20 reden. Die volgden we naar de N141, die ons tot aan de D9 zou brengen. Iets later bereikten we onze bestemming. Voor we de parking opzochten, reden we nog even rond het oude dorp en de begraafplaats. Na het parkeren en het omkleden, trokken we naar het centrum voor een deugddoende frisdrank. Vervolgens wandelden we naar het nieuwe ondergrondse museum en het dorp.

La Vienne in Bosmie-L'Aiguille

Zicht op Oradour-Sur-Glane vanaf de weg C13

De kerk waar vrouwen en kinderen werden vermoord

in de kerk

één van de ruïnes waar de mannen werden omgebracht

Na een eerder bezoek hier in 1991, liet dit bezoek terug een diepe indruk na. Na eerst een uitgebreid bezoek aan het ondergronds museum (sinds1999), wandelden we anderhalf uur rond tussen de ruïnes, vol ongeloof tot wat mensen in staat zijn in een oorlog. Op enkele uren tijd werden hier 642 mensen afgeslacht.
Info: wikipedia

Na het ophalen van de motorjassen en de tankzak in het museum, keerden we eerst terug naar het centrum om iets te drinken en te eten. Omstreeks 15u gingen we naar de parking. Naast ons stond een Frans koppel met de motor en iets verder stond een zwarte BMW RT1200 geparkeerd in het gras. Toen we wegreden zagen we dat die laatste een Belgische nummerplaat had en bleken het een koppel te zijn uit Roeselare. Na een korte babbel reden we via de D101 en de D39 naar Peyrilhac. Daar de D206 op naar Conore. Via de N147 kwamen we iets verder aan de D106 die we volgden tot aan de D5. Die bracht ons via Compreignac en Margnac voorbij de A20 naar Ambazac. Na een drankpauze ging het via dezelfde D5 verder en kwamen we net als maandag aan de Taurion, die we dwarsten over Le Pont du Dognon. Bij aankomst aan de D941 reden we eerst naar het centrum van Sauviat-Sur-Vige voor een frisdrank. Mede door de hitte beslisten we om stilaan terug te rijden naar de B&B. Via oa Saint-Léonard-de-Noblat, Le Châtenet, Eymoutiers en L'Église-Aux-Bois kwamen we ter plaatse omstreeks 18u. Na een deugddoende douche voegden we ons bij de rest, die reeds vroeger terug waren en gebruik hadden gemaakt van het zwembad. 's Avonds genoten we samen van de BBQ.

Spoorwegviaduct in Saint-Léonard-de-Noblat

genieten van de zon, terwijl de BBQ word voorbereid

samen gezellig tafelen

en het dessert verorberen

Het weer: zonnig en warm, zeer warm

Pyreneeën

Dag 4