NORMANDIË 13 JULI TOT 25 JULI 1990

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Op vrijdag 13 juli vertrokken we dan voor meerdere dagen richting Normandie (kaart). Via de A1 reden we richting Parijs om bij Compiègne de snelweg te verlaten en zo via Beauvais naar Les Andelys te rijden. Daar bezochten we het kasteel Gaillard gelegen aan de Seine. Nog voor de de middag ging het naar Evreux, Argetan, Flers en zo naar Sourdeval het bloemendorp. De volgende stopplaats werd Mortain . Daarna ging het richting "Le Mont St. Michel" om in de omgeving van Vezins op zoek te gaan naar een hotelletje.

De zaterdagmorgen reden we (kaart) naar "Le Mont St. Michel", daar was het nog rustig, zodat we gemakkelijk naar boven konden. Eens boven kon je de bussen zien toekomen, zodat het op de terugweg reeds drummen was in de smalle steegjes waarvan de huisjes praktisch volledig bestaan uit restaurants en souvenirwikeltjes. Langs de kust reden we voorbij een Duits oorlogskerkhof (11956 soldaten) nabij Huisnes-sur-Mer. Via de kleine baantjes reden we naar St.James voor een bezoek aan het Amerikaans kerkhof (4409 soldaten). Hierna ging het naar Avranches. Vanuit de "Jardin des plantes" heb je een prachtig zicht op de baai en de vlakte met de "Mont St. Michel". Daarna terug naar het hotel.

Op zondag doorkruisten we (kaart) een groot stuk van Manche tot in St. Mère-Eglise, daar klopten we aan bij een Chambres d'hotes. Doch die hadden geen plaats meer voor die nacht maar verwezen ons door naar "le Musée de le ferme". Dit is een oude boerderij die is ingericht als museum over het boerenleven van vroeger en waar je ook kan overnachten. Na het museumbezoek gingen we op verkenning in het dorp. Opvallend aan de kerk is het zadeldak met daaraan een parachute met een pop die John steele uitbeeld die tijdens de nachtelijke dropping van zo'n 15.000 Amerikaanse parachutisten van de 82ste en de 101ste Airborn division aan de toren bleef hangen. Der is trouwens een restaurant met de naam John Steele. Naast de kerk vind je het Airborne Museum met een dak in de vorm van een parachute.

De volgende morgen na het ontbijt veranderden we eerst van Chambres d'hotes (hadden we zo afgesproken), en reden toen (kaart) richting Utah beach. Daar vind je naast het museum  de eerste kilometerpaal van een route die loopt tot in Bastogne. Na een wandeling over het strand reden we langs de kust tot in Crisbecq. Na dit bezoek gingen we naar Barfleur met een tussenstop in St.Vaast-la-Hougue een aardig vissersdorp. Ook aardig is Barfleur een vissers- en badplaatsje aan de rotskust. Van daaruit is het niet ver meer naar de 75m hoge vuurtoren van Gatteville . Ons laatste bezoek die dag ging langs de kust richting Cherbourg tot aan Cap Lévy. daar staat terug een vuurtoren, maar het is vooral de kust die ons aantrekt. Daarna via Valognes terug naar St.Mère-Eglise.

Op dinsdag trokken we naar de andere kust van Manche (kaart). Eerst stopten we aan het Duits kerkhof (10152) van Orglandes. Daarna passeerden we Mont Castre en reden zo tot aan Carteret. De kust is prachtig tot aan Nez de Jobourg. Dan volgt het NW-punt van Manche: Cap de la Hague. Langs de kustlijn reden we richting Cherbourg om dan via de kleine wegen terug te keren naar de slaapplaats.

De woensdagmorgen werd de motor opnieuw volgeladen (kaart) om te starten richting Omaha Beach. Er werd gereden via Carentan op de N13 tot aan Osmanville, daar namen we de D514. Na het passeren van Grandcamp-Maisy kwamen we bij Point du Hoc. De Geallieerden dachten dat op deze rots zwaar geschut aanwezig was die zowel Utah Beach als Omaha Beach kon beschieten. Daarom kreeg het 2nd Ranger Battalion de opdracht deze steile rots te veroveren. Dit ging gepaard met zware verliezen. Zo'n 135 van de 225 Rangers waren gedood, gewond of vermist. Achteraf bleek dat de kanonnen verderop in een boomgaard verdoken stonden en zo niet konden ingezet worden op D-Day. Na het bezoek aan "Pointe de Hoc" reden we naar het strand, waarna we vertrokken naar het Amerikaanse kerkhof St.Laurent (9387 soldaten). Dit is inderdaad een indrukwekkende plaats. Na de middag reden we terug naar het binnenland doorheen een aantal kleine dorpjes tot we bij ons volgende doel waren. Dit was het Duitse kerkhof La Cambe (21222). Dit kerkhof oogt veel soberder dan het Amerikaanse, maar is niettemin toch indrukwekkend. Te midden de zwarte kruisjes ligt er een grafheuvel (die kan beklommen worden) met bijna 300 gesneuvelden. Hierna werd de reis verdergezet voorbij Bayeux tot in de omgeving van Ryes waar we 2 nachten konden slapen.

Na het ontbijt werd de motor gestart (kaart) met als eerste doel "Arromanches". Deze kustplaats is vooral bekend voor de kunstmatige haven "Port Winston" die hier in juni 1944 werd aangelegd waarvan je nog steeds stukken kan zien in zee. Daarnaast kan je in het "Musée du Débarquement" een film bekijken over de haven. Na het nuttigen van een drankje, kozen we de D516 naar Bayeux. Deze stad is vooral bekend voor zijn tapijt, maar dat hebben we een jaar later pas bezocht. Nu was het de beurt aan het oorlogsmuseum en een Brits kerkhof. Hier liggen 4648 Britten begraven. In het Memorial staan de namen van 1805 soldaten gegraveerd zonder gekend graf. Na het doorkruisen van de streek gingen we in de vooravond nog naar Longues-s-Mer.

Dwars door het binnenland de volgende morgen (kaart) langs Creully, Fontaine-Henry, Basly reden we naar Bénouville. Hier gingen we op zoek naar de "Pegasus-brug" en zijn museum. Deze brug moest in de nacht van 5 op 6 juni veroverd en behouden worden. Dat werd gedaan door een drietal Horsa-zweefvliegtuigen van de 6the Airborne Division. Bij het museum vind je nog de orginele brug. Hierna reden we naar Caen, waar we het Memorial bezochten. Dit is een vredesmuseum. Nadien reden we richting Deauville via de kust. In de omgeving van Villers-s-Mer begonnen we uit te kijken voor een slaapplaats, waar we ook aanbelden was alles volzet zodat we terug van de kust wegreden. Tenslotte kwamen we bij een Chambres d'hotes in St.Pierre-Azif, waar we eerst ook geweigerd werden (bleek dat met het mooie weder velen uit de omgeving van Parijs hier zaten voor het weekend). Terwijl we aan het overleggen waren, kwam de bewoonster plots naar buiten en toen ze zag dat we per motorfiets reisden bood ze ons toch een slaapplaats aan in de living ( waar zij zelf normaal sliepen) want zei ze: je kan moeilijk op de motor slapen, in een auto kan dat nog.

De zaterdagmorgen na een heerlijk ontbijt, vertrokken we (kaart) naar Trouville en zo langs de kust naar Honfleur. Daarna bleven we de Seine volgen tot we aankwamen bij "Pont de Tancarville". daar dwarsten we de Seine om dan langs Bolbec te rijden tot in Auzouville waar we een huisje vonden voor 3 nachten op basis van B&B.

De volgende morgen reden we eerst (kaart) naar Lillebonne voor een bezoek aan het Romeins Theater. Terug over "Pont de Tancarville" volgden we even de E05 tot we in Tocqueville konden afslaan, om zo doorheen het "Foret de Brotonne" te rijden. De Seine werd terug overgestoken over de "Pont de Brotonne" om via de kleine wegen terug te keren naar Auzouville.

Op maandag hadden we maar 1 bestemming Etretat (kaart). Dit is gelegen tussen 2 hoogoplopende krijtrotsen. Kijkend naar zee heb je links "Falaise d'Aval" en rechts "Falaise d'Amont". Boven op deze laatste vind je een monument en een kapel ter ere van van de franse vliegers Nungesser en Coli, die op hun vlucht van Parijs naar New York in zee stortten (08-05-1927) en hier voor het laatst werden gezien.

De dinsdagmorgen begon met een rit naar Dieppe (kaart). Maar eerst werd halt gehouden in Varengeville-s-Mer voor een bezoek aan het "Parc des Moustiers" een botanische tuin van 9 ha. Toen was het nog een korte rit naar Dieppe. Daar bezochten we het "Canadian Military Cemetery". Deze militairen stierven tijdens de operatie "Jubilee" op 19 augustus 1942. Dit was een soort proeflanding met zo'n 7000 voornamelijk Canadese soldaten. Doch ze moesten nog dezelfde dag de aftocht blazen. Hier werden belangrijke lessen getrokken voor de echte landing. Een monument op de boulevard herinnert hieraan. Na Dieppe reden we het binnenland terug in om een eindje over Neufchatel in Aumale onze laatste nacht door te brengen op Franse bodem.

Info i.v.m. D-Day:

museums i.v.m. D-Day

Algemene links vind je op de linkpagina