UK RONDRIT MET DE MOTORFIETS 2010: DAG 13

GPS-ROUTE

De weersvoorspellingen voor onze laatste volle dag op Britse bodem beloofden niet veel goeds. Bij een eerste blik naar buiten overheerste de bewolking. Na het ontbijt werd de motorkledij aangedaan om zo omstreeks 9u30 te vertrekken met het regenpak in de koffer. Vanaf de B&B volgden we Frome, via de smalle "Cock Road - Forest Road" tot aan de B3092. Die rechts op tot aan de afslag naar Trudoxhill. Voorbij dit dorpje kwamen we aan de A361, die links op tot aan de vlakbij gelegen rotonde. Daar stond Nunney, onze eerste bestemming reeds aangegeven. Hier hielden we halt bij de kasteelruïne, terwijl de eerste regendruppels zich aanmelden. Na wat rondwandelen, reden we verder naar Mells. Nabij Whatley werd halt gehouden om dan toch het regenpak aan te doen nadat ze de kraan boven ons behoorlijk hadden open gezet. In het centrum van Mells stuurde de GPS ons rechtsaf een smal baantje in, die ons aan de A362 bracht. Daar rechtsaf naar het centrum van Buckland Dinham, waar we binnendoor Laverton volgden. Na dit dorpje even Woolverton gevolgd en dan rechtsaf tot aan een kruispunt waar Lullington stond aangegeven. Daar aangekomen ging het naar Oldford waar we aan de B3090 kwamen. Die links opdraaiend ging het naar de A361 en iets verder de A36. Die volgden we doorheen Woolverton tot we rechtsaf konden naar Farleigh Hungerford via de A366. Hier hielden we halt voor een bezoek aan de kasteelruïne, gelukkig was het intussen opgehouden met regenen. Hier maakten we kennis met 2 Vlaamse gezinnen, die net als wij de vorige dag Longleat hadden bezocht.  

NUNNEY CASTLE: GRATIS (E.H.)

Dit kleine kasteel in Franse stijl en omringd door een diepe gracht werd in 1373 gebouwd voor Sir John Delamare. Dit was een veteraan van de honderdjarige oorlog. Later werd hij Sheriff van Somerset. Tijdens de burgeroorlog (1642-1651) werd het belegerd door de manschappen van Cromwell. Met kanonnen werd de noordelijke muur deels vernietigd, waarna het garnizoen zich overgaf. De zwaar beschadigde muur stortte in 1910 volledig in.

Op weg nabij Mells (foto komt van Google Earth)

FARLEIGH HUNGERFORD CASTLE: 3.80£ (E.H.)

Naast de kleine parking aan de weg, kan je er nog één bereiken via de toegangspoort

Toegangspoort gezien vanaf de binnenkoer

De kapel

In de kapel

Hier stond eerst een herenhuis van de familie Montfort. In 1370 werd het verkocht aan Sir Thomas Hungerford, die het ombouwde tot een kasteel met grote hoektorens en omgeven door een gracht. Het werd door de familie uitgebreid en gebruikt gedurende 200 jaar. Op het einde van de 17de eeuw verviel het tot de hedendaagse ruïne. De kapel en het poortgebouw zijn nog grotendeels intact.

Na ruim een uur reden we terug de A366 op, om die iets later na het dwarsen van de River Frome terug te verlaten. We sloegen linksaf een binnenweg in, die ons via Lower Westwood aan de B3109 bracht. Die volgden we naar Bradford-on-Avon, waar we halt hielden bij het Kennet&Avon kanaal. Daar bekeken we de werking van de sluizen en gingen iets drinken in een pub aan het kanaal. Bij het verder rijden kwamen we snel bij de River Avon, hierna volgden we eventjes de borden "Bath A363" tot we linksaf konden naar Turleigh. Na dit dorpje kwamen we in Winsley en volgden de B3108 richting Bath tot aan de A36. Die rechtsop om zowat direct linksaf al over Brassknocker Hill verder te rijden. Op het einde links en via Combe Down naar de A367. Wegens de toenemende bewolking werd de geplande trip tot aan Cheddar Gorge afgelast en reden we terug stilaan richting B&B. Via Radstock en Oakhill kwamen we aan de A37, die we opreden richting Yeovil. Iets voorbij Shepton Mallet hielden we halt aan een hotel (The Cannards) om in de bar een sandwich te eten. Opvallend in de bar was een oude waterput afgedekt met een dik glas. Als je erop staat, kan je dankzij de aangebrachte verlichting in de put behoorlijk diep kijken. Na een goed half uur vervolgden we de weg en verlieten aan het eerste rond punt de A37 en kozen de A371 naar Castle Cary totdat we linksaf konden naar Bruton. Aan de eerst volgende splitsing terug linksaf naar Lamyatt en zo verder naar Bruton. Bij het binnenrijden van het centrum aan de T-splitsing rechsaf tot aan de spoorwegbrug, waar we meteen linksaf een smalle weg inreden. Hier kwamen we langszij een smalle toren die gerenoveerd werd, zodat we niet stopten. Iets verder kwamen we aan de B3081, die we rechts opreden tot we aan een wegwijzer kwamen die ons de richting aangaf naar Alfred's Tower. Via een smalle weg werden die kilometers overbrugd, terwijl we af en toe de toren boven de bomen konden zien. Na een korte stop (de toren is niet open op woensdag) reden we verder tot aan de B3092 en volgden Fowly tot in Maiden Bradly. Daar rechtsaf richting Warminster tot aan de afslag naar Horningsham. Omstreeks 16u30 waren we terug aan de B&B. Na het douchen nog wat in de tuin gezeten (het zonnetje kwam terug te voorschijn) en rond 19u naar het hotel voor een avondmaal.

Wachten tot het waterpeil juist is

De volgende bootjes liggen reeds klaar

en terug op weg

Zicht vanaf het terras van de plaatselijke pub

Bij de splitsing naar Lamyatt moesten we deze even voor laten. Blijkbaar was de eigenaar het touw vergeten toen alle koeien in de juiste wei stonden. Na enkele minuten verwijderde Sabien gelukkig het touw want enkele seconden later kwam een wagen behoorlijk snel uit de richting van Lamyatt. 

Op weg in de omgeving van Lamyatt (foto komt van Google Earth)

ALFRED'S TOWER: 2.90£ (N.T.)

Op woensdag en donderdag is de toren niet toegankelijk voor het publiek, zo konden we niet naar binnen

King Alfred

De toren werd gebouwd tussen 1769 en 1772, het idee kwam van de bankier Henry Hoare, die zo Alfred de Grote (koning van 871 tot 899) wilde eren. De toren is 49m hoog en driehoekig van vorm, met ronde uitsteeksels op de hoeken. In één van deze bevind zich een wenteltrap (205 treden) die de bezoekers naar het platform brengt om er te genieten van een schitterend uitzicht op de wijde omgeving. In 1944 werd de toren beschadigd door een Amerikaans vliegtuig, hierbij kwam de vijfkoppige bemanning om het leven. In 1986 werd de toren gerestaureerd.  

HET WEER: AFWISSELEND BEWOLKT EN ZONNIG, ENKELE REGENBUIEN

UK RONDRIT2010 DAG 14