Schotland 2008: Dag 13

Deel 1 Deel 2

GPS-Route

GPS-Route

Reeds bij het ontwaken zag het weer er veel belovend uit. Vanuit het centrum van Largs reden we de A78 op tot voorbij Kilwinning, daar kozen we de B7080 en enkele lokale wegen om rond Irvine te rijden tot aan de B730. Die volgden we tot nabij Dundonald, waar we met zicht op Dundonald Castle de A759 opdraaiden. Voorbij Loans terug eventjes de A78 op tot aan de ringweg en zo naar de A77 omheen Ayr. Via Alloway (geboorteplaats van de schrijver Robert Burns) reden we naar de A719. Voordat we die opdraaiden, reden we nog even tot aan Longhill Point voor het uitzicht op Ayr Bay en de lokale kasteelrune. Eens op de A719 volgden we die langsheen de kust naar het kasteel van Dunure. Vervolgens via Culzean en Maidens naar Turnberry waar we de A77 opreden. Iets verder hielden we halt bij een kleine camping met een Tea Room.

zicht op Ayr Bay nabij Longhill Point

en de kasteelrune

Dunure Castle: gratis
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/dunure/dunurecastle/index.html
het kasteel gezien vanaf de A719

Het kasteel werd gebouwd in de 13de eeuw. Het was n van de eigendommen van de machtige Kennedy familie (Earls of Cassilis). Nadat ze meer interesse hadden in Culzean Castle, veranderde het langzaam in de huidge rune. Gedurende een eeuw (halfweg 18de tot halfweg 19de eeuw) werden onderdelen gebruikt bij de bouw van andere projecten in de omgeving. Toen de eerste toeristen opdaagden hield dit gelukkig op.
the doocot

zicht op de kust met in de verte het eiland Ailsa Craig

zicht op Ailsa Craig vanaf de Tea-Room

http://en.wikipedia.org/wiki/Ailsa_Craig

Na de koffiepauze bleven we de A77 volgen langsheen de kustlijn tot Girvan. Eens doorheen het centrum verlieten we de kust via de A714. Doorheen oa Pinminnoch en Ballochmorrie ging het naar Barrhill. Iets verder verlieten we de A-weg en reden de smalle B7027 op. Die bracht ons langsheen Loch Domal en Loch Maberry terug aan de A714 in Clalloch. Die volgden we tot we net voor Newton Stewart de B7079 opkonden om zo aan de A75 te komen. Die volgend kwamen we aan Carsluith castle. 

de B7027 en de omgeving nabij Loch Maberry

Carsluith Castle: gratis
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/carsluith/carsluithcastle/index.html
Het eerste gebouw was een toren gebouwd in het begin van de 15de eeuw door John Cairns. Door een huwelijk kwam het in handen van de familie Broun of New Abbey. Zij voegden de traptoren toe, zodat de L-vorm onstond. Nadat het halfweg de 18de eeuw door James Broun verkocht werd, kwam het bij verschillende eigenaars terecht. In 1913 werd de staat eigenaar.
vanuit de toren zagen we deze Lakenvelder runderen

           

Vervolgens bleven we de A75 verder volgen langsheen Fleet Bay tot we via een binnenweg naar de A755 konden. Die bracht ons in het centrum van Kirkcudbright. Na wat rondwandelen (oa tot aan MacLellan's Castle) reden we de B727 op tot voorbij Gelston. Iets verder draaiden we de B736 op tot we aan de A711 kwamen. Die dwarsten we, en reden een lokale weg op die ons naar de Orchardton Tower bracht. De weg verder volgend kwamen we terug aan de A711, die we nu wel opdraaiden richting Dumfries. Daar aangekomen ging het doorheen het centrum naar de A75. Via deze kwamen we in Gretna Green.

aankondiging van een evenement in Kirkcudbright

War Memorial

MacLellan's Castle

 

Orchardton Tower: gratis
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/palnackie/orchardtontower/index.html
Dit is n van de vele versterkte woningen uit de late middeleeuwen, maar wel uniek door zijn ronde vorm. Op de begane grond bevond zich de voorraadkamer en enkel te bereiken door een deur in de buitenmuur. Via een stenen buitentrap kon men de andere etages bereiken. Op iedere etage (3) bevond zich 1 vertrek. Via een wenteltrap in de muur kan men tot boven. De toren was bewoond tot het einde van de 18de eeuw.

zicht op het Lake District vanaf de A75 voorbij Dumfries

Gretna Green
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/gretna/gretna/index.html
In 1754 werd een strenge huwelijkswet aangenomen in Engeland. Zo werden het aantal plaatsen waar men een huwelijk mocht voltrekken beperkt en moesten -21jarigen vergezeld zijn van de ouders of voogden. Doordat die wet niet van toepassing was in Schotland, kwamen veel koppeltjes de grens over om toch te kunnen huwen. In 1857 volgde een nieuwe wet waardoor minstens n van de huwelijkskandidaten minimum 3 weken in schotland moest verblijven vr het huwelijk. Voor velen die Schotland binnenkwamen vanuit Carlisle via de hoofdweg was Gretna Green het eerste dorpje op Schots grondgebied. Er werden dan ook veel huwelijken voltrokken bij de plaatselijk smid.

Er worden nog steeds huwelijken voltrokken en dankzij de vele aanwezige shops kan men er een onvergetelijk (dure) dag van maken. Naast de shops vind je er een restaurant, hotels en een museum.

Vanuit Gretna Green reden we naar de A74 om Schotland te verlaten. Via Carlisle ging het naaar de A595, die we volgden langsheen Thursby en Red Dial tot Bothel. Daar reden we de A591 op naar Keswick, onze eindbestemming voor die dag. Hier verbleven we 2 nachten in een Guest House en beschikten we over een afgesloten garage voor de motor. Na het omkleden, wandelden we wat rond in het centrum en bezochten we n van de lokale pubs voor een avondmaal. Hierna ging het nog tot aan de oever van Derwent Water.

uitzicht vanaf de A591

Brierholme Guest House
http://www.brierholme.co.uk/index.htm
Hier liggen 4 Guest Houses naast elkaar

uitzicht vanaf de kamer, links de garage waar de motor mocht overnachten

het gezellige centrum van Keswick

Derwent Water

Het weer: zonnig en warm, 's avonds wat bewolking

Schotland Dag 14