PYRENEEËN 2009: DAG 11

GPS-ROUTE

Iets vóór 9u werd na het ontbijt op het terras, de motor gestart voor een rondrit die ons oa een laatste keer in Spanje zou brengen en in Andorra. Net als de vorige dag ging het de D618 op tot aan het 1ste tankstation, de weg verder volgend tot Dombas en zo doorheen het kleine centrum naar de D20. Via oa Arnave, Appy en Bestiac kwamen we aan de D2. Zo bereikten we de D613. Die rechts volgend kwamen we in Ax-Les-Thermes. Daar de N20 op richting Spanje/Andorra tot aan de splitsing met de N320. Die volgden we via enkele haarspeldbochten en de Col de Puymorens naar Porté-Puymorens, om iets verder terug de N20 op te rijden naar Bourg-Madame. Daar reden we Spanje binnen naar de N260 via Puigcerdà. Iets na de middag hielden we halt in Bellver de Cerdanya bij het Bellavista-hotel voor een broodje en een frisdrank.

Frans ontbijt op het terras

uitzicht vanaf de D20 nabij Appy

diezelfde D20 nabij Lordat

met zicht op oa de kasteelruïne

iets verder ligt Luzenac in het dal

Luzenac gezien van de andere zijde (op de D2)

2 col's aan de D613

aan de N320 nabij de grens met Andorra

de N320 richting Porté-Puymorens

behoorlijk druk op hoge hoogte

we naderen Porté-Puymorens

zicht op Bellver de Cerdanya vanaf het hotel Bellavista

Na de pauze werd de N-260 verder gevolgd naar La Seul d'Urgell. Daar kozen we de N-145 richting Andorra. Na de grensovergang reden we door enkele drukke centra (oa Andorra la Vella). De gps stuurde ons naar de tunnel richting La Massana, doch die bleek afgesloten wegens werken. Iets verder konden we veilig omkeren aan een benzinestation, om vervolgens doorheen het centrum van Escaldes-Engordany bij de Cg314 te komen, die bracht ons eveneens naar La Massana. Daar verliep het verkeer heel moeizaam door de vele vrachtwagens die slechts langzaam omhoog konden rijden. Eens uit het centrum op de Cg3 ging het iets vlotter tot in Ordino. Vanaf daar bracht de Cg3 ons zo'n 1000m hoger, via enkele kleine dorpjes, een tunnel en de nodige haarspeldbochten tot bij restaurant La Coma bij het skigebied Ordino-Arcalis op 2220m. Hier was enkele weken voordien een etappe uit de tour geëindigd. Na de pauze volgden we dezelfde weg terug naar beneden tot in Ordino, waar we de CS340 (verderop werd het de CS240) opdraaiden. Deze slingerende weg bracht ons terug tot op bijna 2000m bij de Coll d'Ordino. Vervolgens daalden we af naar Canillo aan de CG2. Die volgden we naar de Franse grens tot we net voor de tunnel de bergweg volgden naar Pas de la Casa, onderweg werd de tank terug gevuld. Bij het binnenrijden van het centrum stond alle verkeer richting Frankrijk muurvast, net vóór het grote rondpunt. Doordat we er niet tussen konden, het centrum dan maar ingereden, waar we wel tussen de auto's konden om op die manier  voorbij dat rondpunt te komen. Eens uit het centrum konden we de lange rij auto's op de N22 mooi voorbij rijden. Aangekomen bij de N320 volgden we die naar de N20 die ons via Ax-Les-Thermes terug naar de slaapplaats bracht. Net als gisteren gingen we voor het avondmaal naar het hotel-restaurant Le Vieux Carré. Later op de avond werden we nog getrakteerd op een klank- en lichtshow vergezeld met het nodige water.

de N-260 richting La Seul d'Urgell

op de N-145 richting Andorra

aankomst in Andorra

het restaurant in het skigebied Ordino-Arcalis

tijdens de terugtocht krijg je eerst  dit wiel (?) te zien

gevolgd door enkele haarspeldbochten

grote parking

bij de tunnel en een waterval

uitzicht vanaf de cs340 nabij Ordino

aan de cs240 net vóór de afdaling naar Canillo

tankstation bij Pas de la Casa

de weg naar het drukke centrum

terug op Franse bodem (de N320)

Het weer: zonnig en warm, 's avonds laat hevige regen

Pyreneeën

Dag 12