PYRENEE╦N 2009: DAG 8

GPS-ROUTE

Omstreeks 9u werd na het ontbijt de motor gestart voor een rit van bijna 300km die ons over Franse en Spaanse wegen zou brengen. Via de D937 doorheen Lestelle-BÚtharram tot aan de D35. Die volgden we langsheen Asson en Bruges naar Louvie-Juzon. Daar de D934 op, om na enkele kms rechts de D294 op te draaien. Die bracht ons over de Col de Marie Blanque naar de D834 nabij Escot. Die weg volgend langsheen Le Gave d'Aspe ging het naar de Spaanse grens. Net vˇˇr de Somport Tunnel verlieten we die weg om via de Col du Somport de grens te overschrijden. Tijdens de afdaling kwamen we nog voorbij het skistation van Candach˙. Eens terug op de hoofdweg (N-330) net voorbij de tunnel, werd de tank terug gevuld en enkele broodjes en drank aangeschaft. Net voorbij Villan˙a kwamen we aan een parking met picknicktafels. Terwijl we daar zaten, kwamen 2 motorfietsen uit de andere richting die eveneens halt hielden. Bleken een stel Zwitsers te zijn, die 2 maanden aan het rondreizen waren met de tent. Op de vraag waar ze nu naar toe trokken antwoorden ze naar het Canfranc-Estaciˇn. Toen besefte ik dat we bij het uitkijken naar een benzinestation, we dat hadden gemist. We besloten om dat stukje terug te rijden om het alsnog te bekijken.

Lestelle-Betharram oa gekend voor zijn Calvaire (kruisweg)

een stroomversnelling op de Gave de Pau

zicht vanaf de D35

zicht op BilhŔres vanaf de D294

                       

de D294 is blijkbaar niet alleen de route van de Col's, maar ook van de kaas

                       

de D934 nabij Louvie-Jouzon

                      

de beklimming naar de Col du Somport verliep opnieuw door de wolken,
gelukkig kwamen we er iets vˇˇr de top bovenuit.

                       
opvallend was hier het rood-paarse gesteente

                       

                          

het indrukwekkende treinstation in Canfranc Estacion

Op 18 juli 1928 werd een spoorlijn ingehuldigd die doorheen de PyreneeŰn liep. Dit station was daar een onderdeel van en was toen het grootste in Europa (totale lengte van 241 en telde 3 verdiepingen).
Het bevatte oa wit marmeren trappen, bars en restaurants, een hotel, een ziekenboeg,...
De verlieslatende verbinding werd stop gezet na een zwaar ongeval op 27 maart 1970.
Tot in 2006 was het gebouw vrij toegankelijk, doch wegens de diefstallen en het vandalisme is het nu afgesloten.

Het werd als locatie gebruikt bij de verfilming van Doctor Zhivago.

 

de parking net voorbij Villan˙a

                    

Na het korte bezoek ging het terug de N-330 op doorheen het Spaanse landschap voorbij oa Jaca naar de N-260. Die volgden we tot in Biescas waar we de A-136 opdraaiden richting Frankrijk, die bracht ons oa voorbij de meren van Bubal en Lanuza. De grens gingen we over via de Col du Portalet. Terug op Frans grondgebied volgden we de D934 doorheen de prachtige VallŔe d'Ossau. Net vˇˇr Laruns hielden we een pauze aan de splitsing van de D934 en de D918. Na het nuttigen van een frisdrank en een stuk cake, draaiden we de weg op naar de Col d'Aubisque. De slingerende weg bracht ons oa doorheen Eaux-Bonnes en Gourette. Hier kwamen we wederom in de wolken terecht en dit bleef  zo tot op de top. Na het nemen van een 2tal foto's, bleek het geheugenkaartje vol. Bij het zoeken in de tanktas beseften we dat het tasje van het fototoestel met daarin de andere kaartjes nog in de kamer lag. Zo konden we geen foto's meer nemen de rest van die dag. Vervolgens ging het verder over de D918 tot aan de Col du Soular, onderweg kwamen we terug onder de wolken uit en konden we genieten van het uitzicht. Bij de Col draaiden we links de D126 op. Deze prachtige slingerende weg bracht ons terug noordwaarts oa voorbij ArbÚost, FerriŔres en Arthez-d'Asson naar de D35 bij Asson. Vanaf hier was het dezelfde route als deze morgen in omgekeerde richting naar de B&B. s' Avonds konden we opnieuw genieten van een heerlijke maaltijd. 

De N-330 nabij de N-260

               

de A-136

nabij Biescas

de A-136

                    
bij Embalse de Bubal

               

parking aan de A-136 bij het Embalse de Lanuza

                        

de D934 iets vˇˇr Lac de FabrŔges

          

             

pauze aan de splitsing van de D934 en de D918 met zicht op Laruns

             

en eveneens start hier de beklimming naar de Col d'Aubisque

                

Net vˇˇr Eaux-Bonnes

op de Col d'Aubisque

Het weer: Warm met af en toe wat hoge bewolking, de Col d'Aubisque in de wolken

PyreneeŰn

Dag 9