Noordkaap 2004: Dag 5

's Morgens werd de motor geladen en na het afgeven van de sleutel ging het naar de E4, bij het eerste benzinestation werd getankt en gezorgd voor een ontbijt. Die E4 voerde ons langsheen de Botnische Golf richting Finland. In Kalix hielden we nog even een tussenstop. Net voor de Finse grens in Haparanda reden we de 99 op naar Kukkola om de kukkolaforsen te bezichtigen. Dit zijn stroomversnellingen. Er word vooral op zalm en witvis gevist vanuit bootjes of vanop een steiger. Aan de overzijde ziet men Finland liggen. Daarna ging het terug naar Haparanda waar we de Finse grens dwarsten. De E4 bleven we volgen tot voorbij Kaakamo, waar we bij de splitsing de 4 volgden langs de Kemi-rivier naar Rovaniemi. In Muurola hielden we halt voor een maaltijd op het terras en zagen we een leuk bushokje staan. Zo'n 8km voorbij Rovaniemi kwamen we bij "Napapiiri - de poolcirkel". Hier waren we 2158km verwijderd van Brussel. Op de ruime parking parkeerden we naast een andere motorfiets die eveneens uit België kwam. Het complex staat vooral in het teken van de kerstman, souvenierswikels en cafe-restaurants. Het deed dan ook wat vreemd aan om halfweg juli overal kerstmuziek te horen. Na de gebruikelijke foto's, wandelden we wat rond en brachten een bezoekje aan het postkantoor van de kerstman. Toen we hem zelf even wilden bezoeken bleek hij net pauze te hebben. Terug op de parking mocht het regenpak terug aan toen de sluizen boven ons open gingen. We maakten dan ook kennis met de Belgische motorrijder die net als ons op weg was naar de Noordkaap. Wij zouden elkaar nog een paar keer ontmoeten onderweg. Gelukkig kregen we snel terug droog weer en werd het terug aangenaam tot aan de eindbestemming voor die dag. Rijdend doorheen de bossen werd het ook meer en meer uitkijken voor de vrijlopende rendieren. Rond 19u (in Finland is het 1u later) reden we voorbij Tankapirtti, waar we enkele km verder een afslag hadden naar het vakantiedorp waar de jeugdherberg gelegen was. Na de inschrijving en het omkleden konden we in het restaurant genieten van een warme maaltijd. We wandelden nog wat rond op het terrein en deden vervolgens nog de wandeling naar de Kilopäänhuippu, van hieruit hadden we een prachtig uitzicht op de omliggende bergen waarvan een deel in Rusland liggen.

Kerk in Kalix met de toren ernaast

Kukkolaforsen

De Finse grens

Fins bushokje met bloemen in Muurola

De poolcirkel voorbij Rovaniemi

Livewebcam

Rendieren in Finland

Jeugdherberg in Kiilopää

de receptie

vrijlopende rendieren

de wandeling naar de Kilopäänhuippu

op de top met zicht op Rusland in de verte