NEW FOREST VAN 4 AUG TOT 12 AUG 1995

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

We besloten in 1995 om een aantal dagen de plas over te steken naar Groot-Brittannië. Na overleg werd gekozen voor een B&B in Brockenhurst, centraal gelegen in The New Forest. Die werd voor 8 overnachtingen samen met beide ferrytochten geboekt via een reisbureau. The New Forest is gelegen in het graafschap Hampshire in de omgeving van Southampton en the Isle of Wight.Het is een natuurlijk bos- en heidegebied (ca. 45000ha) waarvan 33000ha. toegankelijk voor het publiek. Opmerkelijk zijn de vrijlopende dieren (paarden, koeien en ezels) in het ganse gebied (uitgezonderd een aantal hoofdwegen) tot zelfs in het centrum van de hier en daar gelegen dorpjes.

Op vrijdagmorgen 4 aug. vertrokken we naar Calais om daar de ferry te nemen van 6u30 naar Dover. Eens daar aangekomen ging het over de A20 tot net voorbij Folkestone waar we de A259 kozen om zo via Hythe, Rye en Hastings te rijden tot aan Beachy Head nabij Eastbourne. Vervolgens door tot in Newhaven waar we de A26 opdraaiden tot aan Lewis, waar we afsloegen naar de A27. Aangekomen in Chichester bezochten we in de omgeving nog het Falconry Centre. Daarna een laatste stuk op de A27 tot aan de M27 die we volgden omheen Southampton tot aan Cadnam, waar we de A337 kozen tot aan de eindbestemming Brockenhurst (440km waarvan 300km op Britse bodem). Daar vonden we snel de B&B "Seraya" en maakten kennis met Janet en Edwin. Na het installeren op de kamer gingen we nog wat wandelen in het dorp zelf.

Op zaterdag na het ontbijt ging het richting "National Motor Museum& Palace House" in Beaulieu. Daarnaast bezochten we ook nog de tuinen en de abdij op hetzelfde domein. In de namiddag volgden we de "Beaulieu river" tot aan "Buckler's Hard". Dit werd aangegelegd in 1724 met de bedoeling er een belangrijke zeehaven van te maken, doch dit is nooit gelukt. Het werd wel bekend voor zijn scheepswerven. Nu kan men er het "Maritime Museum" bezoeken. Daarna reden we langs de kleinere wegen terug naar Brockenhurst.

De zondag reden we eerst naar New Milton (richting Christchurch) en dit voor een bezoek aan het "Sammy Miller Museum". Dit geeft de geschiedenis weer van de motorfietsen. Sammy zelf is een ex-wegracer en trialpiloot. Het museum zelf werd een paar jaar terug ondergebracht in een totaal vernieuwd complex. Dat bezochten we dit jaar (2003) ter gelegenheid van "Dag van de Japanse motoren". Vervolgens via de grote wegen omheen Bournemouth en Poole tot in Wareham. Daar namen we de A352 en de A353 tot in Weymouth. Zo waren we vlakbij Portland Harbour en Isle of Portland. Na een wandeling terug over de A353 met een stop in Osmington voor een zicht op "The White Horse". Nabij Warmwell kozen we voor de B3390, overgaand op kleinere wegen naar Bovington voor een bezoek aan "The Tank Museum". We kwamen daar aan een uurtje voor sluitingstijd en mochten tegen verminderde prijs nog binnen. Na een uurtje hadden we nog niet de helft gezien en besloten om hier een volgende keer terug te komen. Langs de hoofdwegen reden we naar Ringwood en dan doorheen The New Forest naar "huis".

Op maandag namen we de ferry in Lymington naar "Isle Of Wight". Aangekomen in Yarmouth ging het eerst naar "Alum Bay", daar gebruikten we de stoeltjeslift naar beneden tot op het strand (keien). Daar heb je een mooi zicht op "The Needles" en de gekleurde rotsen. Terug boven volgden we de kustlijn over de A3055 tot in Ventnor. Eens voorbij Shanklin ruilden we de A3055 voor de B3395 om zo via Bembridge en Seaview te stoppen bij "Flamingo Park". Na een paar uurtjes rondlopen tussen allerhande vogels vervolgden we de weg via Ryde en Cowes waar we een pont moesten gebruiken om de "River Medina" te dwarsen. Langs wat lokale wegeltjes kwamen we bij de A3054 die ons terug bracht naar Yarmouth voor de ferry.

De dinsdag bleven we in The New Forest rondrijden en wandelen. Eerst reden we naar "The New Forest Museum"in Lyndhurst. Daar kochten we een kaart van de Forest (met veel toeristische info, alle aanwezige parkings in het gebied en kaartjes van de dorpjes). Hierna ging het richting "Furzey Gardens" nabij Minstead. De tuin werd aangelegd in 1922, de cottage dateert uit de 16°eeuw. Er is een geweldige collectie azalea's,camellia's, rhododendrons en varens. Vervolgens reden we terug doorheen The Forest oa. doorheen Burly om zo halt te houden op een parking aan de "Ober Water" in de omgeving van Brockenhurst. Daar volgden we een uitgestippelde wandeling.

De volgende morgen verlieten we The New Forest om een bezoek te brengen aan Portsmouth. Via de M27 reden we rond Southampton, die we verlieten aan uitrit 11 (Fareham) om eerst "Fort Nelson" te bezichtigen. Dit fort werd gebouwd als onderdeel van een ring van forten in de jaren 1860 ter verdediging de haven tegen een mogelijke invasie van de Fransen. Daarna terug op de M27 en de M275 en zo naar Southsea voor een bezoek aan het "D-Day Museum". Daar zie je oa. het "Overlord Embroidery", een wandtapijt bestaande uit 34 panelen (83m lang) die vooral D-Day behandeld. Nadat Sandra Lawrence eerst een voorbeeld van alle panelen had geschilderd (die hangen nu in het Pentagon, Washinton DC.), werden de panelen zelf gemaakt door de Royal School of Needlework. In het kleed verwerkte men oa. authentiek materiaal, bv uniformen. Hierna ging het richting "Portsmuoth Historic Dockyard" voor een bezoek aan de "HMS Victory". Daar bleek echter reeds een lange wachtrij te zijn, zodat we kozen voor de "HMS Warrior". Dit schip werd als Engelands eerste pantserschip te water gelaten in 1860. Na restauratie is het sinds 1987 opengesteld voor het publiek. Na de rondleiding op het schip en wat rondwandelen in de Dockyard, keerden we terug naar Brockenhurst.

Op donderdagmorgen reden we (kaart) via Bournemouth naar Poole. Daar namen we de ferry vanuit Sandbanks naar "Isle of Purbeck". In Studland parkeerden we de motor voor een wandeling tot aan "Old Harry Rocks". Na de wandeling en een terrasje ging het via Swanage en Kingston naar "Corfe Castle". Dit Kasteel werd in 1642 volledig verwoest nadat het door Lady Bankes werd overgegeven aan de troepen van Oliver Cromwell. Hierna slenterden we nog wat door het dorpje en ging het vervolgens over de kleinere wegen naar Kimmeridge en Arne. Langsheen Wareham en Poole ging het terug naar de B&B.

De vrijdag wilden we niet teveel kms meer rijden om wat vroeger terug te zijn. Die avond zouden Janet & Edwin zorgen voor een maaltijd. We verkenden nog wat plaatselijke baantjes in de Forest tot aan Beaulieu om vanaf daar de bewegwijzering te volgen naar "Exbury Gardens". Dit is een vrij grote tuin met oa. een rock garden, een watergarden, rose garden,... Daarnaast kan je een deel van de tuin bezoeken met een stoomtreintje (20min) of met een buggy die tot 7pers. kan vervoeren (45min). Na een bezoek aan het restaurant reden we tot aan The Sollent met zicht op "Isle of Wight". De weg leidde ons naar Calshot waar we nog stopten bij "Calshot Castle". Dit werd in 1539 gebouwd onder Henry VIII ter verdediging van Southampton Water. Samen met die van Netley en Hamble vormden ze de verdediging van de 3° grootste haven in Engeland in de 15° en de 16° eeuw. Daarna reden we terug naar Brockenhurst voor een laatste wandeling in het dorp en een gezellige avond in de B&B.

De zaterdagmorgen genoten we van onze laatste breakfast en na afscheid te hebben genomen, verlieten we de New Forest om langs de snelwegen in de vroege namiddag aan te komen in Dover. Onze reis eindigde met een bezoek aan "Dover Castle". De eerste bebouwing dateert van de Romeinen, die plaatsten daar een vuurtoren (pharos) in de eerste eeuw. In 1064 liet koning Harold een kasteel bouwen, dat 100 j later werd herbouwd en uitgebreid door Henry II. Vanuit het kasteel heb je een mooi zict op de haven van Dover. De krijtrotsen waar het kasteel op staat herbergt een complex systeem van tunnels en vertrekken die tijdens de 2° wereldoorlog werden gebruikt door Vice Admiraal Ramsay. Maar ze waren ook al in gebruik tijdens voorgaande oorlogen (Napoleon, wereldoorlog 1). Ze herbergden oa. de troepen voor ze het kanaal overstaken. Na het bezoek reden we naar de haven om de ferry van 17u te halen naar Calais. Vandaar reden we terug rechts naar huis.

Enkele tips:

 

- Als je met de motor gaat, kies dan voor de kleinere wegen (minder druk en mooier om te rijden). 

- In de New Forest wel opletten voor de dieren die vrij rondlopen ook soms in het centrum

  (bv. Beaulieu, Brockenhurst,..). Dit geld voor alle nationale parken!!! 

- Als je verschillende kastelen, tuinen, huizen,... wenst te bezoeken, kijk dan uit voor één van de verschillende bezoeker-passen.

- B&B's hoef je niet vooraf te boeken, die zijn alom aanwezig (tenzij  je zoals wij, verschillende dagen

  in dezelfde wenst te blijven).

 

Hier vind je een lijst met alle bezochte kastelen, tuinen,... in Groot Brittannië.

En dit telkens met een verwijzing naar het internet en al of niet te bezoeken met de Heritage-pas:

 

BEZOCHTE KASTELEN,....

Algemene info vind je op de linkpagina

 

LINKS REIZEN HOME GASTENBOEK E-MAIL