DUBLIN van 7 dec tot en met 9 dec 2007:

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In september besloten we nog een weekendtrip te maken naar de Ierse hoofdstad Dublin. Na het vastleggen van de datum, werden de verschillende vliegtuigmaatschappijen bekeken. Hieruit kozen we voor Aer Lingus vanuit Zaventem. Op die manier konden we reeds op vrijdagmorgen vertrekken (10u05) en terugkomen op zondagavond (18u). Vervolgens zochten we een betaalbare slaapplaats niet te ver van het centrum. Daarnaast boekten we eveneens een parkeergarage voor de wagen in Zaventem. Eveneens kochten we een Dublinpas aan, die zou klaarliggen op de luchthaven in Dublin. Daarmee konden we een aantal plaatsen bezoeken, hadden we gratis vervoer van de luchthaven naar het centrum en kregen we korting in een aantal pubs, restaurants.

Aer Lingus Air Parking Security Dublin Toerisme Dublin Pass Temple Bar

De rit naar zaventem verliep vlot in het reeds drukke verkeer. Snel vonden we de parkeergarage, waar we na het parkeren aan de ingang, de sleutel moesten afgeven en de nodige parpieren kregen. Met de volumewagen kwamen we enkele minuten later aan de ingang van de luchthaven. Omstreeks 8u mochten we de bagage afleveren en de tickets in ontvanst nemen. Na een bezoek aan de cafetaria, gingen we de massa vervoegen aan de douane en de controle van de handbagage. De vlucht zelf verliep vlekkeloos, maar met uitzondering van de Britse kust zagen we niks van het landschap onder ons wegens het grijze wolkenveld onder ons. Na het ophalen van de bagage en de Dublinpassen aan de infobalie, konden we de bus op die ons naar het centrum (± 30min) van de stad te brengen. In de drukke O'Connell Street mochten we die terug verlaten om na zo'n 10min wandelen aan de slaapplaats te komen. Daar mochten we de bagage achterlaten om het centrum in te trekken. Na een bezoek aan Porterhouse, wandelden we naar het Guinness Storehouse. Terug in Temple Bar bezochten we het Hard Rock Cafe en besloten hier 's avonds terug te komen, om te eten.

Op zaterdag gingen we eerst naar de Old Jameson Distillery, daarna wandelend door het centrum kwamen we aan de O'Donoghues Bar. Via de tuin van St Stephen kwamen aan het gelijknamig winkelcentrum. Na het avondmaal in één van de restaurantjes bezochten we de Temple Bar waar een optreden plaatsvond van een lokale band.

De zondagvoormiddag wandelden we vooral in de omgeving van de O'Connell Street en de Liffey. Omstreeks 14u haalden we bagage terug op en vertrokken naar de luchthaven.

Adelphi Guesthouse

Dit guesthouse is verdeeld over 2 woningen en bevat meer dan 20 kamers.
Wij betaalden 40€ per persoon voor een (kleine) driepersoonskamer.
Blijkbaar zitten de eigenaars nog volop in de verbouwingswerken.
Wijzelf zaten op de bovenste verdieping, die enkel te bereiken was via een smalle trap.

Porterhouse

Deze bar is gelegen in de uitgangsbuurt Temple Bar.
De bar is vooral bekend voor het groot aanbod van verschillende biersoorten van over de ganse wereld.

Temple Bar

Deze bar is centraal gelegen in de uitgangsbuurt Temple Bar.
De bar met oa een overdekt buitenterras kan tot 600 bezoekers ontvangen.
Naast een uitgebreide collectie whiskeys (+300) is de bar bekend voor de vele live-optredens.
Tijdens ons bezoek op zaterdagavond, was er een optreden van de Ierse groep Lad lane.

Hard Rock Cafe

Van deze wereldwijd verspreide keten kwam er in juni 2004 een vestiging in het centrum van
Dublin.
Tijdens het genieten van een drankje of een maaltijd, kan men oa verschillende gitaren van
gekende artiesten bewonderen.

O'Donoghues Bar

Zoals veel pubs in Dublin, is deze bekend voor zijn optredens.
Hij kreeg vooral bekendheid door The Dubliners, maar ook Phil Lynott (Thin Lizzy)

kwam hier af en toe.
Gelegen vlakbij St Stephen's Green.

Guinness Storehouse

Bekende brouwerij opgestart in 1759 door Arthur Guinness.
Hoogtepunt is een bezoek aan de Gravity Bar, waar je met een gratis Guinness kan genieten van het uitzicht over de stad en de omgeving.

Old Jameson Distillery

Deze distillery werd in 1780 opgericht door John Jameson
en gebruikt tot in 1975 toen een nieuwe werd opgestart in Middleton (co Cork).
Na het bekijken van een introduciefilm, werden we in groep rondgeleid door een gids.
Hierna konden we proeven van de whiskey (puur, met cola,..).
Een 6tal vrijwilligers konden 5 verschillende proeven.

St Stephen's Green

Dit is één van de vele parken in Dublin.
Het rechthoekig park word omsloten door brede straten waaronder de drukke "Grafton street".
In 1663 werd deze drassige weide bij de stad getrokken, maar behield zijn open karakter.
Naast een aantal beelden (James Joyce oa) vind je er een waterpartij met waterval.

Garden of Remembrance

Hier word iedereen herdacht die ooit stierf voor de Ierse vrijheid.
De tuin werd opengesteld in 1966 door president de Valera naar aanleiding van
de 50ste verjaardag van de Paasopstand.
Opvallend is de kruisvormige vijver met op enkele plaatsen op de bodem
weggeworpen wapens uitgebeeld. Op het einde van de vijver staat het monument "The Children of Lir".
Trinity College

Dit is de oudste universiteit van Ierland, opgericht in 1592 door koningin ElizabethI.

Bij het grote publiek is de bibliotheek van de universiteit bekend door de aanwezigheid van "The Book of Kells".

Stephen's Green

Na het bezoek aan St Stephen's Green, gingen we dit Shopping Centre binnen
om de gezellige kerstsfeer op te snuiven.